ОБҐРУНТУВАННЯ ВПЛИВУ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ЧИННИКІВ НА БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩЕ ТА ПРОФЕСІЙНУ СИСТЕМУ МЕНЕДЖМЕНТУ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998.2024.1(56).309068Ключові слова:
соціокультурні чинники бізнес-середовища, інноваційно-адаптивна професійна система менеджменту, організаційна (корпоративна) та управлінська культура, комунікація, мотивація, різноманітність, рівноправність та ексклюзивність РРІ (DEI), інтелектуалізація виробничих відносин, конкурентоспроможність бізнес-середовищаАнотація
У представленій статті досліджено теоретико-прикладні засади впливу соціо-культурних чинників на сучасне бізнес-середовище під впливом зовнішніх та внутрішніх факторів. Показана двоаспектність взаємозв’язку макроекономічного та мікроекономічного середовищ в контексті урахування соціокультурного впливу на них. На основі аналізу підходів до поняття й структури соціокультурної складової господарюючого суб’єкта запропоновано авторське бачення основних її елементів: організаційної (корпоративної) та управлінської культури; мотивації; комунікації; різноманітності, рівноправності та інклюзивності. Це найбільш повно відповідає сучасним світовим й вітчизняним тенденціям функціонування бізнесу з урахуванням адаптаційно-інноваційного менеджменту, глобалізаційних викликів та швидких змін макросередовища у контексті пошуку шляхів повоєнного відновлення України та її сталого розвитку в системі світового партнерства. Актуалізовано необхідність формування професійної системи менеджменту, що здатна забезпечити управління соціокультурною складовою підприємства для підвищення його успішності й конкурентоспроможності. Обґрунтовано пріоритети подальших досліджень та шляхи впровадження соціокультурних чинників у вітчизняне бізнес-середовище на основі формування професійної системи менеджменту, у якій працівник розглядається як особистість і найвища цінність, здатна до самореалізації, якості командної роботи, забезпечення конкурентних переваг підприємства в реальних умовах господарювання.
Посилання
Kolot, A. M., & Herasymenko, O. O. (2019). Sotsialno-trudovyi rozvytok v ХХІ stolitti: do pryrody hlobalnykh zmin, novykh mozhlyvostey, obmezhen i vyklykiv [Socio-labor development in the 21st century: to the nature of global changes, new opportunities, limitations and challenges]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika [Demography and social economics], (1), 97–125. [in Ukrainian].
Kuznietsov, E. A. (2020). Kontsepty intehralnoyi yakosti profesiinoi systemy menedzhmentu: maister-klas; materialy naukovo-metodolohichnoho seminaru [Concepts of integral quality of a professional management system: a master class; materials of the scientific and methodological seminar]. Feniks. [in Ukrainian].
Nasrudin, A. (2022, April 14). Sociocultural environment: key factors impacting businesses. Penpoin. Retrieved March 12, 2024, from https://penpoin.com/sociocultural-environment/
Trehan, M., & Trehan, R. (2009). Government and Business. V. K. Enterprises.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind (3rd ed.). McGraw-Hill Companies.
Balakireva, O. M. (Ed.). (2017). Sotsiokulturni chynnyky rozvytku ukrainskoho rynku pratsi [Socio-cultural factors in the development of the Ukrainian labor market]. Kyiv. http://ief.org.ua/docs/mg/285.pdf [in Ukrainian].
Social factors affecting business in PESTLE analysis (examples). (n.d.). PESTLE Analysis. Retrieved March 19, 2024, from https://pestleanalysis.com/social-factors-affecting-business/
Tyukhtenko, N. A. (2018). Sotsialni stratehii aktyvizatsii trudovoi diialnosti pererobnykh pidpryiemstv: metodolohiia ta praktyka formuvannia i otsiniuvannia [Social strategies for enhancing the labor activity of processing enterprises: methodology and practice of formation and evaluation]. Vydavnytstvo FOP Vyshemyrskyi V. S. [in Ukrainian].
Tyukhtenko, N. A., Makarenko, S. M., & Oleksenko, Ya. A. (2020). Formuvannia korporatyvnoi kultury yak osnovy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Formation of corporate culture as a basis for increasing the competitiveness of the enterprise]. Ekonomichnyi visnyk universytetu [Economic Bulletin of the University], (44), 98–106. [in Ukrainian].
Tyukhtenko, N. A. (2023). Upravlinska kultura yak chynnyk rozvytku pidpryiemstva v umovakh suchasnykh vyklykiv i svitovykh zmin [Managerial culture as a factor in the development of an enterprise in the context of modern challenges and global changes]. Aktua’ni problemy rozvytku ekonomiky rehionu [Actual problems of regional economic development], (19(2)), 59–72. [in Ukrainian].
Moisieieva, N. I. (2015). Sotsialno-komunikatsiyna diyalnist yak istoryko-suspilna praktyka [Socio-communicative activity as a historical and social practice]. Fedorko. [in Ukrainian].
Riznomanitnist i inklyuzivnist: priorytet DEI u 2021 rotsi [Diversity and inclusion: DEI priority in 2021]. (2021, May 5). HURMA. Retrieved March 18, 2024, from https://hurma.work/blog/05-2021-riznomanitnist-i-inklyuzyvnist-priorytet-dei-u-2021-roczi/ [in Ukrainian].
Krask, E. (n.d.). Try stratehii u tsilisnomu pidkhodi do vashykh zusyl shchodo riznomanitnosti, rivnopravnosti ta inkliuzii [Three strategies in a holistic approach to your diversity, equity and inclusion efforts]. SHL Ukraine. Retrieved March 18, 2024, from https://shl.com.ua/try-stratehii-u-tsilisnomu-pidkhodi-do-vashykh-zusyl-shchodo-riznomanitnosti-rivnopravnosti-ta-inkliuzii [in Ukrainian].
Yankovyi, O., Kuznietsov, E., Hrinchenko, R., Gura O., & Orlenko, O. (2023). Improvement of the enterprise’s production program as a way to adapt to market changes. Naukovyi visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (5), 171–177.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу є авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.