ОБҐРУНТУВАННЯ ВПЛИВУ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ЧИННИКІВ НА БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩЕ ТА ПРОФЕСІЙНУ СИСТЕМУ МЕНЕДЖМЕНТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2413-9998.2024.1(56).309068

Ключові слова:

соціокультурні чинники бізнес-середовища, інноваційно-адаптивна професійна система менеджменту, організаційна (корпоративна) та управлінська культура, комунікація, мотивація, різноманітність, рівноправність та ексклюзивність РРІ (DEI), інтелектуалізація виробничих відносин, конкурентоспроможність бізнес-середовища

Анотація

У представленій статті досліджено теоретико-прикладні засади впливу соціо-культурних чинників на сучасне бізнес-середовище під впливом зовнішніх та внутрішніх факторів. Показана двоаспектність взаємозв’язку макроекономічного та мікроекономічного середовищ в контексті урахування соціокультурного впливу на них. На основі аналізу підходів до поняття й структури соціокультурної складової господарюючого суб’єкта запропоновано авторське бачення основних її елементів: організаційної (корпоративної) та управлінської культури; мотивації; комунікації; різноманітності, рівноправності та інклюзивності. Це найбільш повно відповідає сучасним світовим й вітчизняним тенденціям функціонування бізнесу з урахуванням адаптаційно-інноваційного менеджменту, глобалізаційних викликів та швидких змін макросередовища у контексті пошуку шляхів повоєнного відновлення України та її сталого розвитку в системі світового партнерства. Актуалізовано необхідність формування професійної системи менеджменту, що здатна забезпечити управління соціокультурною складовою підприємства для підвищення його успішності й конкурентоспроможності. Обґрунтовано пріоритети подальших досліджень та шляхи впровадження соціокультурних чинників у вітчизняне бізнес-середовище на основі формування професійної системи менеджменту, у якій працівник розглядається як особистість і найвища цінність, здатна до самореалізації, якості командної роботи, забезпечення конкурентних переваг підприємства в реальних умовах господарювання.

Посилання

Kolot, A. M., & Herasymenko, O. O. (2019). Sotsialno-trudovyi rozvytok v ХХІ stolitti: do pryrody hlobalnykh zmin, novykh mozhlyvostey, obmezhen i vyklykiv [Socio-labor development in the 21st century: to the nature of global changes, new opportunities, limitations and challenges]. Demohrafiia ta sotsialna ekonomika [Demography and social economics], (1), 97–125. [in Ukrainian].

Kuznietsov, E. A. (2020). Kontsepty intehralnoyi yakosti profesiinoi systemy menedzhmentu: maister-klas; materialy naukovo-metodolohichnoho seminaru [Concepts of integral quality of a professional management system: a master class; materials of the scientific and methodological seminar]. Feniks. [in Ukrainian].

Nasrudin, A. (2022, April 14). Sociocultural environment: key factors impacting businesses. Penpoin. Retrieved March 12, 2024, from https://penpoin.com/sociocultural-environment/

Trehan, M., & Trehan, R. (2009). Government and Business. V. K. Enterprises.

Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind (3rd ed.). McGraw-Hill Companies.

Balakireva, O. M. (Ed.). (2017). Sotsiokulturni chynnyky rozvytku ukrainskoho rynku pratsi [Socio-cultural factors in the development of the Ukrainian labor market]. Kyiv. http://ief.org.ua/docs/mg/285.pdf [in Ukrainian].

Social factors affecting business in PESTLE analysis (examples). (n.d.). PESTLE Analysis. Retrieved March 19, 2024, from https://pestleanalysis.com/social-factors-affecting-business/

Tyukhtenko, N. A. (2018). Sotsialni stratehii aktyvizatsii trudovoi diialnosti pererobnykh pidpryiemstv: metodolohiia ta praktyka formuvannia i otsiniuvannia [Social strategies for enhancing the labor activity of processing enterprises: methodology and practice of formation and evaluation]. Vydavnytstvo FOP Vyshemyrskyi V. S. [in Ukrainian].

Tyukhtenko, N. A., Makarenko, S. M., & Oleksenko, Ya. A. (2020). Formuvannia korporatyvnoi kultury yak osnovy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Formation of corporate culture as a basis for increasing the competitiveness of the enterprise]. Ekonomichnyi visnyk universytetu [Economic Bulletin of the University], (44), 98–106. [in Ukrainian].

Tyukhtenko, N. A. (2023). Upravlinska kultura yak chynnyk rozvytku pidpryiemstva v umovakh suchasnykh vyklykiv i svitovykh zmin [Managerial culture as a factor in the development of an enterprise in the context of modern challenges and global changes]. Aktua’ni problemy rozvytku ekonomiky rehionu [Actual problems of regional economic development], (19(2)), 59–72. [in Ukrainian].

Moisieieva, N. I. (2015). Sotsialno-komunikatsiyna diyalnist yak istoryko-suspilna praktyka [Socio-communicative activity as a historical and social practice]. Fedorko. [in Ukrainian].

Riznomanitnist i inklyuzivnist: priorytet DEI u 2021 rotsi [Diversity and inclusion: DEI priority in 2021]. (2021, May 5). HURMA. Retrieved March 18, 2024, from https://hurma.work/blog/05-2021-riznomanitnist-i-inklyuzyvnist-priorytet-dei-u-2021-roczi/ [in Ukrainian].

Krask, E. (n.d.). Try stratehii u tsilisnomu pidkhodi do vashykh zusyl shchodo riznomanitnosti, rivnopravnosti ta inkliuzii [Three strategies in a holistic approach to your diversity, equity and inclusion efforts]. SHL Ukraine. Retrieved March 18, 2024, from https://shl.com.ua/try-stratehii-u-tsilisnomu-pidkhodi-do-vashykh-zusyl-shchodo-riznomanitnosti-rivnopravnosti-ta-inkliuzii [in Ukrainian].

Yankovyi, O., Kuznietsov, E., Hrinchenko, R., Gura O., & Orlenko, O. (2023). Improvement of the enterprise’s production program as a way to adapt to market changes. Naukovyi visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (5), 171–177.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-27

Як цитувати

Тюхтенко, Н. А. (2024). ОБҐРУНТУВАННЯ ВПЛИВУ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ЧИННИКІВ НА БІЗНЕС-СЕРЕДОВИЩЕ ТА ПРОФЕСІЙНУ СИСТЕМУ МЕНЕДЖМЕНТУ. РИНКОВА ЕКОНОМІКА: СУЧАСНА ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА УПРАВЛІННЯ, 23(1(56), 142–158. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2024.1(56).309068

Номер

Розділ

Статті