Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління http://rinek.onu.edu.ua/ <p>Збірник наукових праць <em><strong>«Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління»</strong></em> є друкованим рецензованим науковим виданням, що висвітлює питання економіки, бізнесу та менеджменту.</p> <p><strong>Тематика публікацій охоплює питання:</strong> <span class="Apple-converted-space"> </span></p> <ul> <li>економічних та управлінських аспектів розвитку соціально-економічних систем;<span class="Apple-converted-space"> </span></li> <li>форм та методів функціонування ринків та взаємодії їхніх учасників; формування та розвитку механізмів управління на мікро- та макрорівнях;<span class="Apple-converted-space"> </span></li> <li>моделей розвитку економіки та підприємств;<span class="Apple-converted-space"> </span></li> <li>механізмів інноваційного розвитку та трансферу технологій;<span class="Apple-converted-space"> </span></li> <li>функціонування та покращення системи економічної та управлінської освіти в Україні, розвитку управлінського капіталу та професіоналізації управлінської діяльності. <span class="Apple-converted-space"> </span></li> </ul> <p>Наказом Міністерства освіти і науки України <a href="https://mon.gov.ua/ua/npa/nakaz-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini-vid-07052019-612-pro-zatverdzhennya-rishen-atestacijnoyi-kolegiyi-ministerstva-shodo-diyalnosti-specializovanih-vchenih-rad-vid-23-kvitnya-2019-roku" target="_blank" rel="noopener">№ 612 від 07.05.2019 р.</a> збірник внесено до <strong><u><a href="https://nfv.ukrintei.ua/view/5d00c8cee9c40f75de6888e3" target="_blank" rel="noopener">категорії «Б»</a></u></strong> <strong>Переліку наукових фахових видань України</strong> в галузі <strong>«Економічні науки»</strong> за спеціальностями <strong>051 </strong>–<strong> Економіка</strong>, <strong>073</strong> – <strong>Менеджмент</strong>, <strong>075</strong> – <strong>Маркетинг</strong>.</p> <p><strong>Засновник та видавець:</strong> <a href="http://onu.edu.ua/uk/" target="_blank" rel="noopener">Одеський національний університет імені І. І. Мечникова</a></p> <p><strong><span style="color: #000000;">Збірник реферується та індексується в таких базах даних: </span></strong></p> <p><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=rectpu" target="_blank" rel="noopener">«Наукова періодика України» Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського</a></p> <p><a href="http://jml.indexcopernicus.com/search/details?id=44592" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus International Journals Master List</a></p> <p><a href="http://ulrichsweb.serialssolutions.com/login" target="_blank" rel="noopener">Ulrich’s Periodicals Directory</a></p> <p><a href="https://scholar.google.com.ua/scholar?as_q=&amp;as_epq=&amp;as_oq=&amp;as_eq=&amp;as_occt=any&amp;as_sauthors=&amp;as_publication=%D0%A0%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0+%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%96%D0%BA%D0%B0&amp;as_ylo=&amp;as_yhi=&amp;hl=uk&amp;as_sdt=1%2C5" target="_blank" rel="noopener">Google Академія</a></p> <p><a href="https://doaj.org/toc/2413-9998?source=%7B%22query%22%3A%7B%22bool%22%3A%7B%22must%22%3A%5B%7B%22terms%22%3A%7B%22index.issn.exact%22%3A%5B%222413-9998%22%5D%7D%7D%5D%7D%7D%2C%22size%22%3A100%2C%22sort%22%3A%5B%7B%22created_date%22%3A%7B%22order%22%3A%22desc%22%7D%7D%5D%2C%22_source%22%3A%7B%7D%2C%22track_total_hits%22%3Atrue%7D" target="_blank" rel="noopener">Directory of Research Journals Indexing (DRJI)</a></p> <p><a href="https://doaj.org/search/journals?ref=quick-search&amp;source=%7B%22query%22%3A%7B%22query_string%22%3A%7B%22query%22%3A%222413%5C%5C-9998%22%2C%22default_operator%22%3A%22AND%22%2C%22default_field%22%3A%22index.issn.exact%22%7D%7D%2C%22track_total_hits%22%3Atrue%7D" target="_blank" rel="noopener">Directory of Open Access Journals (DOAJ)</a></p> <p><a href="https://www.crossref.org" target="_blank" rel="noopener">CrossRef</a></p> <p><a href="https://ouci.dntb.gov.ua" target="_blank" rel="noopener">Український індекс наукового цитування (OUCI)</a></p> <p><a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=REF&amp;P21DBN=REF&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=fullwebr&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=I=&amp;S21COLORTERMS=1&amp;S21STR=%D0%9671950" target="_blank" rel="noopener">«Україніка наукова»</a></p> uk-UA <p>Правовласниками опублікованого матеріалу є авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.</p> rinek@onu.edu.ua (Робул Юрій Володимирович / Yurii Robul) rinek@onu.edu.ua (Робул Юрій Володимирович / Yurii Robul) сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Підвищення транспарентності бюджетного процесу україни у сучасних умовах http://rinek.onu.edu.ua/article/view/300664 <p>Транспарентність бюджетного процесу є запорукою демократичного управління та забезпечує відповідальності держави перед громадянами. В Україні відбувається упровадження механізму прозорого бюджету за участю та активної підтримки громадянського суспільства. Необхідною умовою для розвитку механізму прозорого бюджету стало прийняття закону «Про відкритість використання публічних коштів», який передбачає публікацію всіх платіжних доручень та окремих звітів органів державної влади, органів місцевого самоврядування та інших установ, що здійснює Казначейство на спеціально створеному сайті. Одним із важливих кроків до транспарентності бюджету став вихід Єдиного веб-порталу використання публічних коштів за участю Голови Парламенту, Міністра фінансів та громадських активістів.</p> В. В. Бутенко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/300664 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Регулювання електронної торгівлі лікарськими засобами в Україні: правові та облікові аспекти http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301440 <p style="font-weight: 400;">Доступність лікарських засобів, їх якість, ефективність та безпечність &nbsp;в Україні визнано основними цілями Національної лікарської політики. В зв’язку з викликами сьогодення ‒ пандемією COVID-19 та російською збройною агресією,&nbsp;&nbsp; забезпечення населення лікарськими засобами та підвищення рівня їх доступності в Україні стають невід’ємними складниками державної політики у сфері охорони здоров’я, яка спрямована на створення системи, орієнтованої на пацієнта, як це впроваджено у розвинутих європейських державах.</p> <p><span style="font-weight: 400;">Одним із нових видів діяльності аптечних закладів стала електронна торгівля лікарськими засобами.</span><span style="font-weight: 400;"> Оскільки Україна має великий медичний ринок та швидкі темпи цифрового розвитку, електронні аптеки стають все більш доступними та популярними серед клієнтів.</span> <span style="font-weight: 400;">Електронна торгівля лікарськими засобами (е-аптека) – це аптека, яка реалізує замовлення споживача, здійсненне за допомогою мережі Інтернет. Попри очевидну зручність, сувору регламентацію діяльності та достатнє законодавче підґрунтя, неврегульованими залишаються процедурні етапи реалізації лікарських засобів дистанційним шляхом.</span></p> О. Г Дроздова, Н. С Василевська Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301440 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Процесна модель формування оптимальної структури джерел фінансування на підприємствах сфери бізнесу в умовах економічного відродження http://rinek.onu.edu.ua/article/view/299591 <div> <p class="1"><span lang="UK">У роботі обґрунтовано методологічні та розглянуто прикладні рекомендації щодо застосування процесної моделі формування оптимальної структури джерел фінансування на підприємствах сфери бізнесу в умовах відродження економіки України. Узагальнено етимологічний зміст наукової категорії «фінансові ресурси підприємства» та уточнено склад власних, залучених та позичкових джерел фінансування. На концептуальному рівні рекомендовано алгоритм оптимального співвідношення власного та позичкового капіталу на підприємствах сфери бізнесу. Запропоновано авторський варіант процесної моделі формування оптимальної структури джерел фінансування на підприємствах сфери бізнесу за відповідними етапами. З метою формування оптимальної структури джерел фінансування на підприємствах сфери бізнесу залежно від класифікаційних ознак визначено обмеження, що впливають на структуру джерел фінансових ресурсів: законодавчі, галузеві, ринкові або обмеження, що висуваються суб’єктами ринку капіталу. Обґрунтовано доцільність розподілу встановлених обмежень на загальні та часткові.</span></p> </div> В. А. Власенко Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/299591 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Вплив СЕУ підприємства на стійкість екосистеми: від вимог ISO 14001 до відкритої екологічної політики та стійкої екологічної поведінки http://rinek.onu.edu.ua/article/view/302841 <p style="font-weight: 400;">Стаття присвячена найменш дослідженому соціально-екологічному аспекту діяльності підприємства з захисту довкілля. Це дослідження спрямоване на виявлення можливостей збільшення позитивного впливу підприємств на навколишнє середовище (становище екосистеми) в регіональному контексті на відміну від досліджень питань сталості та екологічності ланцюгів постачання.</p> <p style="font-weight: 400;">Основною ціллю даної статті є формування теоретико-методичного підґрунтя якісного дослідження впливу екологічної політики підприємства, а саме ISO 14001 на цінності та поведінку своїх працівників в контексті забезпечення сталого розвитку екосистеми, в якій підприємство розташовано.</p> <p style="font-weight: 400;">Поставленні питання вирішуються шляхом аналізу досліджень на основі мультидисциплінарного підходу. Огляд літератури охоплює різні напрямки менеджменту, зокрема environment management, quality management, human resource management, organizational change management, business sustainability management, supply chainmanagement, risk management, а також торкається сфер психології та соціології.</p> <p style="font-weight: 400;">Сформульовано роль та основні особливості відкритої екологічної політики підприємства в соціо-екосистемі, в якій підприємство розташовано. Сформульовано роль індивідуальної екологічної поведінки працівників підприємства у використанні відкритої екологічної політики підприємства для забезпечення сталості локальної екосистеми.</p> <p style="font-weight: 400;">Виявлено основні невідповідності ISO 14001 сучасним викликам соціо-екосистем. Виявлено пробіли ISO14001 у контексті формування сталої моделі екологічної поведінки працівників. Стійкість моделі екологічної поведінки працівників підприємства розглядається як спроможність переносу екологічних цінностей з робочого місця до приватного життя.</p> <p style="font-weight: 400;">Сформульовано етапи формування сталої моделі індивідуальної екологічної поведінки працівників підприємства.</p> <p style="font-weight: 400;">В результаті дослідження сформульовано блоки питань, адресованих працівникам і топ-менеджерам підприємств, які є теоретико-методичним підґрунтям аналізу впливу відкритої екологічної політики підприємства на екологічні цінності та поведінку працівників. Формування анкет і проведення обстеження має стати подальшим етапом дослідження.</p> О. П. Горлова Авторське право (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/302841 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Формування та підтримання стійкого бренду: особливості маркетингової підтримки стратегії виходу на міжнародні ринки китайських компаній на прикладі компанії BYD AUTO http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301241 <p>Головним викликом, з яким стикнулась компанія BYD AUTO при виході на міжнародні ринки стало формування стійкого бренду, який би відігравав провідну роль в просування продукції на міжнародні ринки. Досягненню цієї мети сприяє два ключових аспекти міжнародної маркетингової стратегії BYD AUTO: по-перше, це фокусування бренду на поєднання технологічних переваг та соціальної відповідальності у вигляді просування рішень щодо транспорту з екологічними електричними двигунами, а по друге, узгодження всіх елементів маркетингової політики та орієнтації їх навколо комплексу споживчих вимог до продукції та сервісу компанії.</p> Ю. Л. Грінченко Авторське право (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301241 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Кластерний аналіз як маркетинговий інструмент визначення конкурентоспроможності системи освіти http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301218 <p>Перехід будь-якої соціально-економічної системи до ринкової економіки обумовлює наявність&nbsp; двох сил , відомих як попит і пропозиція, які&nbsp; спрямовують виробництво товарів, послуг та процесів. Головною&nbsp; відмінністю таких економік &nbsp;є &nbsp;незалежність від регулювання&nbsp; центральним органом прийняття&nbsp; економічних рішень та ціноутворення товарів і послуг замість чого&nbsp; діяльність ґрунтується на добровільному обміні. Такий тип ринкового функціонування дає&nbsp; суб’єктам господарювання свободу досягнення прибутку через створення результатів, які є більш цінними, ніж&nbsp; входи, які використовуються&nbsp; ними, та дають&nbsp; кращі результати&nbsp; не тільки з точки зору економічних ефектів, а й соціальних. На сьогоднішній день, не зважаючи на те, що&nbsp; ринкова економіка є доволі розповсюдженою економічною формацією, відбуваються жваві дискусії щодо рівня&nbsp; втручання уряду, що вважається оптимально-ефективним. Ринкові системи економіки в деяких моментах свого функціонування відчувають необхідність втручання держави, а саме: ціноутворення, ліцензування, квотування, фінансування,&nbsp; субсидії тощо.&nbsp; Серед таких суб’єктів господарювання відокремлюється система освіти, яка належить до третинного сектору економіки і має усі її характеристики з точки зору управління. Система освіти в Україні належить до установ бюджетної сфери, яка регулюється Бюджетним кодексом, згідно якого повністю утримується за рахунок державного чи місцевого бюджету, й є неприбутковою. Головними особливостями&nbsp; бюджетних організацій є іх&nbsp; фінансування за умов бюджетних обмежень; приналежність установ до неприбуткових організацій; фінансове становище установ визначається своєчасністю і повнотою надходження асигнувань із відповідних бюджетів чи оплатою рахунків згідно з прийнятими зобов’язаннями&nbsp; видатками&nbsp; таких установ&nbsp; є державні платежі, які не створюють і не компенсують фінансові вимоги установи. Визначені особливості&nbsp; накладають низку обмежень використання комплексу маркетингових інструментів суб’єктами господарювання. Порушення основних законів ринкової економіки&nbsp; призводить до недотримання основного&nbsp; її закону – закону конкуренції., який лежить в&nbsp; основі економічного розвитку&nbsp; об’єктів управління. Виникає питання: як в умовах, що склалися , визначати та оцінювати рівень конкурентоспроможності такої системи управління. В роботі пропонується використання кластерного аналізу , як інструменту, за допомогою якого виникає можливість об’єктивного визначення маркетингових можливостей системи освіти.</p> М. А. Кіріліна Авторське право (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301218 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Соціо-культурні детермінанти поведінки споживачів на фармацевтичному ринку України http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301402 <p style="font-weight: 400;">Статтю присвячено визначенню соціо-культурних детермінант поведінки споживачів на ринку безрецептурних фармацевтичних препаратів та товарів для догляду в Україні. Показано, що у контексті споживання фармацевтичної продукції споживачами активної вікової групи (22-60 років) спостерігаються відмінності у значенні таких культурних вимірів як рівень індивідуалізму, довгострокова орієнтація та поблажливість. Встановлені відмінності пояснюються більшою вагомістю фармацевтичної продукції для життя та здоров’я споживача та усвідомлюваним у зв’язку з цим ризиком ухвалення неправильного рішення (нижчий рівень індивідуалізму ніж у середньому для країни), нормативною природою культури споживання фармацевтичної продукції (на відміну від невизначеності між нормативною та позитивною природою поведінки, що спостерігається в цілому для України), а також більшою вагомістю критеріїв споживчого вибору, пов’язаних з одержанням миттєвого результату та зручністю у використанні (на противагу більш стриманій культурі споживання значної кількості товарів та послуг в Україні, яка відповідає дуже низькому значенню показника поблажливість (IND). Показані деякі парадокси виявленої споживчої поведінки, зокрема нормативний характер культури споживання та прагнення швидкого ефекту. Визначені напрями подальших досліджень.</p> Ю. В. Робул, О. Є. Мазур Авторське право (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301402 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Маркетингові підходи до бережливого виробництва в умовах конвергенції сталого розвитку http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301436 <div><span lang="UK">У статті розглядаються основні питання маркетингових підходів до бережливого виробництва в умовах сталого розвитку. Висвітлено теоретико-методологічні основи формування стратегії маркетингових систем і управлінських технологій в умовах конвергенції. Розглянуто маркетингові системи економічного зростання, з урахуванням системної конвергенції. Визначається, що специфіка маркетингового підходу до бережливого виробництва в процесі конвергенції найбільше розкриває вплив на сталий розвиток. Це дозволить збільшити спектр професійних навичок та перспектив зростання управлінської компетенції, пов'язаних з екологічним менеджментом, як запоруки формування ефективної кар'єри менеджера. Встановлено, що в умовах конвергенції сталого розвитку маркетингові підходи до бережливого виробництва суттєво впливають на ефективність бізнесу, його сталість і відповідність сучасним вимогам ринку.&nbsp;</span></div> О. В. Садченко Авторське право (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/301436 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200 Методичні рекомендації щодо формування організаційно-економічного забезпечення цифрового маркетингу на підприємстві http://rinek.onu.edu.ua/article/view/300666 <div><span lang="UK">У статті надано методичні рекомендації щодо формування організаційно-економічного забезпечення цифрового маркетингу. Акцентовано увагу на визначенні ключових складових, таких як інформаційна, організаційна, ресурсна, маркетингова та економічна; проведено їх аналіз. Визначено наявні проблеми, які можуть виникнути під час впровадження організаційно-економічного забезпечення та висвітлено необхідність системного та гнучкого підходу для ефективного управління цифровим маркетингом на підприємстві.</span></div> Ю. Л. Татаринцева Авторське право (c) 2023 http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://rinek.onu.edu.ua/article/view/300666 сб, 23 гру 2023 00:00:00 +0200