DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.3(46).214185

МАРКЕТИНГОВІ ПІДХОДИ ФОРМУВАННЯ ПОВЕДІНКИ СУБ’ЄКТІВ ЕКОЛОГО-ЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ЕКОНОМІКИ ВРАЖЕНЬ

О. В. Садченко, Н. І. Хумарова

Анотація


У статті розглядаються питання маркетингових інновацій в умовах інклюзивної економіки вражень. Метою є досягнення сталого розвитку суспільства, в якому задоволення екологічних, економічних і соціальних потреб здійснюється збалансовано. При визначенні інноваційних маркетингових підходів в статті розглянуто ринковий простір, що складається із взаємозв’язаних, в той же час таких, що володіють певною самостійністю, спеціалізованих ринків. Досліджено інноваційні маркетингові підходи формування поведінки суб’єктів еколого-економічної діяльності в контексті інклюзивної економіки вражень, які можуть бути використані як ефективний інструмент підвищення конкурентоспроможності екологічно чистих товарів (послуг і умов) України.


Ключові слова


інноваційний маркетинг; еколого-економічна діяльність; інклюзивна економіка; поведінка суб’єктів; сталий розвиток

Повний текст:

PDF

Посилання


Uniiat, A. V. & Yuzvin, Z. I. (2019). Kontseptsiia inkliuzyvnoi ekonomiky v konteksti suchasnoho staloho rozvytku krain [The concept of inclusive economy in the context of modern sustainable development]. Efektyvna ekonomika. – Effective economy. № 2. Retrieved from: www.economy.nayka.com.ua[in Ukrainian].

Nicky Pouw & Joyeeta Gupta (2017). Inclusive development: a multi-disciplinary approach. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/315265627

UNGA, United Nations General Assembly. (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. Draft resolution referred to the United Nations summit for the adoption of the post-2015 development agenda by the General Assembly at its sixty-ninth session. UN Doc. A/70/L.1 of 18 September.

Bogdanova, I. N. & Surkin, V. V. (2008). Povedenie ekonomicheskikh subektov (domokhoziaistv) v klassicheskikh kontseptsiiakh i traktovkakh [Behavior of economic agents (households) in classical concepts and interpretations]. Mining information and analytical bulletin (scientific and technical journal). – Gornyi informatsionno-analiticheskii biulleten (nauchno-tekhnicheskii zhurnal), Pp. 69-77. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/povedenie-ekonomicheskih-subektov-domohozyaystv-v-klassicheskih-kontseptsiyah-i-traktovkah/viewer [in Russian].

Alfredsson, E. & Wijkman, A. (2014). The inclusive green economy. MISTRA, Prestudy, April 2014. Retrieved from: http://www.mistra.org/download/18.2f9de4b14592a1589d172e2/1473225485133/Mistra_Prestudy_TheInclusiveGreenEconomy_April2014+%281%29. pdf

Benner, C. & Pastor, M. (2017) Inclusive economies indicators. Full Report. Rockfellerfoundation. Retrieved from: https://www.rockefellerfoundation.org/report/inclusive-economies-indicators-executivesummary

Bramley, G., Hirsch, D., Littlewood, M. & Watkins, D. (2016) Counting the cost of UK poverty. Joseph Rowntree Foundation. Retrieved from: https://www/counting_the_cost_of_uk_poverty_-_bramley_et_al_final.pdf

Pacetti-Garr, E. (2016) The five characteristics of an inclusive economy: getting beyond the equity growth dichotomy. Rockfeller Foundation. Retrieved from: https://www.rockefellerfoundation.org/blog/fivecharacteristics-inclusive-economy-getting-beyond-equity-growth-dichotomy

Inclusive Growth Commission (2017). Inclusive growth for people and places: challenges and opportunities”, RSA, London. Retrieved from: https://www.thersa.org/globalassets/pdfs/reports/rsa_inclusivegrowth-commission-final-report-march-2017.pdf

Sadchenko, O. V. (2018) Theoretical foundations of environmental marketing management. MIND JOURNAL, 2018, № 6. Retrieved from: https://mindjournal.wseh.pl/ru/articles/nomer-62018.html

Fritz, M. & Koch, M. (2014). Potentials for prosperity without growth: Ecological sustainability, social inclusion and the quality of life in 38 countries. Ecological Economics, 108, 191-199

Sadchenko, O., Davydova, I., Yakymyshyn, L., Kovalchuk, S., Chernenko, D. & Zaitseva, A. (2020). Modern marketing to scale the business. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET), Volume 11, Issue 4, Pp. 361-370. Retrieved from: http://www.iaeme.com/IJARET/issues.asp?JType=IJARET&VType=11&IType=4

Popova, M. A. & Sadchenko, O. V. (2020). Dinamicheskie protsessy v prirodookhrannoi deiatelnosti: sovremennye marketingovye tendentsii: monografiia [Dynamic processes in environmental protection: modern marketing trends: monograph]. Odessa: IPREEI NAN Ukrainy. Retrieved from: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/28043 [in Russian].

Sadchenko, E. (2019). Odpowiedzialność biznesu za środowisko jako instrument kształtowania gospodarki marketingowej na Ukrainie. Innowacje a dobrostan społeczeństwa, gospodarki i przedsiębiorstw Próba pomiaru / Malara Zbigniew, Tutaj Jerzy (red.). [Vidpovidalnist biznesu za dovkillia yak instrument formuvannia marketynhovoi ekonomiky v Ukrayini. Innovatsii ta dobrobut suspilstva, ekonomiky ta pidpryyemstv Sproba vymiru / Malara Zbihnev, Here Jerzy (red.).] Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. Retrieved from: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/25676 [in Polish].

The official site of United Nations Ukraine. Sustainable Development Goals 2016-2030. (2017). Retrieved from: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku

The official site of World Economic Forum (2017). Inclusive growth and development report. Retrieved from: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2017.pdf

Sadchenko, O. V. (2020). Basic directions of experience economy marketing development In conditions of sustainable development. Ekonomichni innovatsii,Economic Innovation, Vol. 22, Issue 2(75), Pp. 101-112.

Sadchenko, O. V. & Khumarova, N. I. (2019). Osnovy marketynhu v ekoloho-innovatsiinomu rozvytku ekonomiky vrazhen [Fundamentals of marketing in the eco-innovative development of the impression economy]. Rynkova ekonomika: suchasna teoriya i praktyka upravlinnia. – Market economy: modern theory and practice of management, Vol.18, Issue 3 (43), Pp. 26-41. Retrieved from: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26516 [in Ukrainian].

Taganov, D. Znachenie virtualnykh tsepochek tsennosti v raskrytii novykh rynochnykh vozmozhnostey [The importance of virtual value chains in unlocking new market opportunities]. Retrieved from: https://www.cfin.ru/press/practical/2004-11/03.shtml [in Russian].

Bobylev, S. N. & Khodzhaev, A. Sh. (2003) Environmental economics. Textbook [Ekonomika prirodopolzovaniia. Uchebnik]. Мoskva. [in Russian].

V Davose pridumali alternativu pokazateliu VVP (2018). [Davos came up with an alternative to the GDP indicator]. Retrieved from: https://meduza.io/cards/v-davose-pridumali-alternativu-pokazatelyu-vvp-i-kto-teper-mirovoy-lider [in Russian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Уніят А. В., Юзвін З. I.,  Концепція інклюзивної економіки в контексті сучасного сталого розвитку країн. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». № 2. 2019. URL: www.economy.nayka.com.ua (дата звернення: 17.06.2020).

Nicky Pouw, Joyeeta Gupta Inclusive development: a multi-disciplinary approach. 2017. URL: https://www.researchgate.net/publication/315265627 (дата звернення: 17.06.2020).

UNGA, United Nations General Assembly. 2015. Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. Draft resolution referred to the United Nations summit for the adoption of the post-2015 development agenda by the General Assembly at its sixty-ninth session. UN Doc. A/70/L.1 of 18 September.

Богданова И. Н., Суркин В. В. Поведение экономических субъектов (домохозяйств) в классических концепциях и трактовках. Горный информационно-аналитический бюллетень (научно-технический журнал). 2008. С. 69-77. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/povedenie-ekonomicheskih-subektov-domohozyaystv-v-klassicheskih-kontseptsiyah-i-traktovkah/viewer (дата звернення: 17.06.2020).

Alfredsson, E., Wijkman, A. The inclusive green economy. MISTRA, Prestudy, April 2014.  URL: http://www.mistra.org/download/18.2f9de4b14592a1589d17 2e2/1473225485133/Mistra_Prestudy_TheInclusiveGreenEconomy_April2014+%281%29. pdf. (дата звернення: 17.06.2020).

Benner C., Pastor M. Inclusive economies indicators. Full Report. 2017.  Rockfellerfoundation. URL: https://www.rockefellerfoundation.org/report/inclusive-economies-indicators-executivesummary. (дата звернення: 17.06.2020).

Bramley G., Hirsch D., Littlewood M. and Watkins D. Counting the cost of UK poverty. 2016.  Joseph Rowntree Foundation. URL:  https://www/counting_the_cost_of_uk_poverty_-_bramley_et_al_final.pdf (дата звернення: 11.01.2019).

Pacetti-Garr E. The five characteristics of an inclusive economy: getting beyond the equity growth dichotomy. 2016. Rockfeller Foundation. URL: https://www.rockefellerfoundation.org/blog/fivecharacteristics-inclusive-economy-getting-beyond-equity-growth-dichotomy/ (дата звернення:  28.12.2018).

Inclusive Growth Commission, 2017. Inclusive growth for people and places: challenges and opportunities”, RSA, London. URL: https://www.thersa.org/globalassets/pdfs/reports/rsa_inclusivegrowth-commission-final-report-march-2017.pdf (дата звернення: 11.01.2019).

Sadchenko O. V. Theoretical foundations of environmental marketing management. MIND JOURNAL, 2018, № 6. URL: https://mindjournal.wseh.pl/ru/articles/nomer-62018.html (дата звернення: 17.06.2020).

Fritz M., Koch, M. Potentials for prosperity without growth: Ecological sustainability, social inclusion and the quality of life in 38 countries. Ecological Economics.  2014. Vol. 108. Pp. 191-199.

Sadchenko O., Davydova I, Yakymyshyn L., Kovalchuk S., Chernenko D, Zaitseva A.. Modern marketing to scale the business. International Journal of Advanced Research in Engineering and Technology (IJARET). 2020. Volume 11. Issue 4. Pp. 361-370. URL: http://www.iaeme.com/IJARET/issues.asp?JType=IJARET&VType=11&IType=4 (дата звернення: 17.06.2020).

Попова М. А., Садченко Е. В. Динамические процессы в природоохранной деятельности: современные маркетинговые тенденции: монография. НАН Украины, Ин-т пробл. рынка и экон.-экол. исследов. Одесса : ИПРЭЭИ НАН Украины, 2020. 180 с. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/28043 (дата звернення: 17.06.2020).

Sadchenko E. Odpowiedzialność biznesu za środowisko jako instrument kształtowania gospodarki marketingowej na Ukrainie. Innowacje a dobrostan społeczeństwa, gospodarki i przedsiębiorstw Próba pomiaru / Malara Zbigniew, Tutaj Jerzy (red.). Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2019. С. 197-207. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/25676 (дата звернення: 17.06.2020).

The official site of United Nations Ukraine. Sustainable Development Goals 2016-2030. 2017. URL: http://www.un.org.ua/ua/tsili-rozvytku-tysiacholittia/tsili-staloho-rozvytku (дата звернення: 17.06.2020).

The official site of World Economic Forum. 2017. Inclusive growth and development report. URL: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Forum_IncGrwth_2017.pdf (дата звернення: 17.06.2020).

Sadchenko O. V. Basic directions of experience economy marketing development In conditions of sustainable development. Економічні інновації : зб. наук. праць. 2020. Т 22. Вип. 2 (75). С. 101-112.

Садченко О. В., Хумарова Н. І. Основи маркетингу в еколого-інноваційному розвитку економіки вражень. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління: зб. наук. праць. 2019. Т. 18. Вип. 3 (43). С. 26-41. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/handle/123456789/26516 (дата звернення: 17.06.2020).

Таганов Д. Значение виртуальных цепочек ценности в раскрытии новых рыночных возможностей. URL: https://www.cfin.ru/press/practical/2004-11/03.shtml (дата звернення: 17.06.2020).

Бобылев С. Н., Ходжаев А. Ш. Экономика природопользования Учебник. Москва, 2003. 567 с.

В Давосе придумали альтернативу показателю ВВП. 2018. URL: https://meduza.io/cards/v-davose-pridumali-alternativu-pokazatelyu-vvp-i-kto-teper-mirovoy-lider (дата звернення: 17.06.2020).





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 2413-9998 (Print)
DOI 10.18524/2413-9998