ВНУТРІШНІЙ ВОДНИЙ ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • А. В. Церковна Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Ukraine
  • А. М. Рахімі Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2413-9998.2022.3(52).275828

Ключові слова:

внутрішній водний транспорт, річковий транспорт, річкові порти, транспортна галузь, повномасштабна агресія РФ, проблеми розвитку річкового транспорту України, транспортна система України, пріоритетні розвитку внутрішнього водного транспорту

Анотація

У статті розглянуто особливості розвитку річкового транспорту в Україні, його роль та тенденції розвитку річкового транспорту в сучасній транспортній системі України. Проаналізовано переваги використання річкового транспорту, у порівнянні з іншими видами транспорту. Проілюстровано зміни та заходи щодо стабілізації транспортної галузі на період дії воєнного стану. Також було проаналізовано річкові порти України. В процесі аналізу були виділені фундаментальні фактори, які впливають на вітчизняну економіку транспортного сектору. Виявлено найбільш значущі проблеми, з якими може стикнутися внутрішній водний транспорт. Річковий транспорт є важливою частиною транспортної інфраструктури України, яка має мережу річок і каналів, що охоплює понад 4000 кілометрів. Ось деякі з основних причин, чому річковий транспорт є важливим для України:

Економічні переваги: Річковий транспорт є економічно ефективним способом переміщення товарів і матеріалів на великі відстані, що може допомогти зменшити витрати на транспортування та підвищити конкурентоспроможність української продукції. Це може бути особливо важливим для таких галузей, як сільське господарство, де сипучі продукти, такі як зерно та насіння олійних культур, часто транспортуються річковим транспортом.

Доступ до ринків: річковий транспорт забезпечує доступ до ринків за межами України, включаючи країни Східної Європи та Чорноморського регіону. Це може допомогти розширити експортні можливості для українських підприємств і збільшити їх надходження. Переваги для навколишнього середовища: річковий транспорт є більш екологічним видом транспорту порівняно з автомобільним і повітряним транспортом, оскільки він виробляє менші викиди вуглецю та спричиняє менше заторів. Це може допомогти зменшити вплив транспорту на навколишнє середовище та покращити якість повітря в містах.

Інтеграція з іншими видами транспорту: Річковий транспорт можна інтегрувати з іншими видами транспорту, такими як залізничний та автомобільний транспорт, для створення безперебійної транспортної мережі. Це може підвищити ефективність і надійність транспортних послуг і знизити транспортні витрати для підприємств. Загалом річковий транспорт відіграє вирішальну роль у транспортній інфраструктурі України, і його значення, ймовірно, продовжуватиме зростати в майбутньому, оскільки країна прагне розширити свої експортні ринки та підвищити свою економічну конкурентоспроможність.

Посилання

Ukrainska lohistyka shukaie shliakhy v obkhid moria ta povitria [Ukrainian logistics is looking for ways to bypass the sea and air]. (2022). DIALOG. Retrieved from https://edialog.media/uk/2022/05/03/ [in Ukrainian].

Lohistyka pid chas viiny: yak ukrainskomu biznesu orhanizuvaty transportni potoky [Logistics during the war: how Ukrainian businesses organize transport flows]. (2022). UKRINFORM. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/amp/rubric-other_news/3566470-logistika-pid-cas-vijni-ak-ukrainskomu-biznesu-organizuvati-transportni-potoki.html [in Ukrainian].

Lohistyka viiny. Yak zminylys vantazhni perevezennia v Ukraini [The logistics of war. How freight transportation in Ukraine has changed]. (2022). BIZN€S [BUSINESS]. Retrieved from https://biz.nv.ua/ukr/amp/perevezennya-v-ukrajini-pid-chas-viyni-gumanitarni-vantazhi-obmezhennya-na-perevezennya-50231625.html [in Ukrainian].

Havrys, M., Nesterenko, R., & Havrys, O. (2022). Zahrozy natsionalnii bezpetsi Ukrainy ta rozvytku rynku naftoproduktiv sohodni y u pisliavoiennyi chas [Threats to the national security of Ukraine and the development of the oil products market today and in the post-war period]. Chest i Zakon [Honor and Law], 2(81), 53–62 [in Ukrainian].

Pro vnutrishnii vodnyi transport: Zakon Ukrainy vid 03.12.2020 r. No. 1054-IX: stanom na 27 zhovtnja 2022 r. [Law of Ukraine "On Inland Water Transport"]. Available from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1054-20#Text [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku vnutrishnoho vodnoho transportu Ukrainy na period do 2031 roku (Dokument) [Strategies for the development of inland transport of Ukraine for the period until 2031. (Dokument)]. (2021). Morski biznes-novyny Ukrainy [Maritime business news of Ukraine]. Retrieved from https://maritimebusiness-news.com.ua/2021/09/20/223491/ [in Ukrainian].

Maksymov, S., Tiron-Vorobiova, N., & Romanovska, O. (2019). Richkovyi transport Ukrainy: suchasni realii ta perspektyvy [River transport of Ukraine: modern realities and prospects]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Tekhnichni nauky [Academic notes of TNU named after V. I. Vernadsky. Series: Technical sciences], 30(69)(1(part 2)), 116–120 [in Ukrainian].

Richkovi perevezennia vantazhiv v Ukraini u 2021 rotsi zbilshylysia do rekordnoho rivnia [River cargo tr ansportation in Ukraine in 2021 increased to a record level]. (2022). BlackSeaNews. Retrieved from https://www.blackseanews.net/read/184623 [in Ukrainian].

Natsionalna rada z vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viiny. Proekt Planu vidnovlennia Ukrainy [The National Council for the Recovery of Ukraine from the Consequences of the War. Project of the Recovery Plan of Ukraine]. (2022). Materialy robochoi hrupy «Vidnovlennia ta rozbudova infrastruktury». Proekt [Materials of the working group "Restoration and development of infrastructure". Project]. Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/recoveryrada/ua/restoration-and-development-of-infrastru-cture.pdf [in Ukrainian].

Dnipro [Dnipro]. (2022). Wikipedia. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/Dnipro [in Ukrainian].

Porty [Ports]. (2022). Richkova informatsiina sluzhba Ukrainy [River information service of Ukraine]. Retrieved from https://ukrris.com.ua/hydraulics/ports/?showas=table&orderbyname&showRiver=riverDnipro [in Ukrainian].

Dunai [Dunai]. (2022). Wikipedia. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/Dunai [in Ukrainian].

Zablokovani porty – ne vyrok. Kudy Ukraina perenapravliaie eksportni potoky i shcho z tsoho vykhodyt [Blocked ports are not a sentence. Where is Ukraine redirecting export flows and what is the result]. (2022). Ekonomichna pravda [Economic truth]. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/publications/2022/05/11/686894/ [in Ukrainian].

Stepanets, P. (2022). Shans na vidrodzhennia richkovoho transportu v Ukraini: yaki stymuly haluzi daie novyi zakon [A chance for the revival of river transport in Ukraine: what incentives does the new law provide for the industry]. UNIAN. Retrieved from https://www.unian.ua/economics/transport/shans-na-vidro-dzhennya-richkovogo-transportu-v-ukrajini-yaki-stimuli-galuzi-daye-no-viy-zakon-novini-ukrajina-11246231.html [in Ukrainian].

Natsionalna rada vidnovlennia Ukrainy vid naslidkiv viiny ta plany reformuvannia vlady [The National Council for the Recovery of Ukraine from the Consequences of the War and Plans for Government Reform]. (2022). LB.ua. Retrieved from https://lb.ua/blog/igor_koliushko/525328_natsionalna_rada_vidnov-lennya.html [in Ukrainian].

Ministerstvo infrastruktury zabezpechuvatyme pokryttia ryzykiv dlia sudnoplavnykh ta zaliznychnykh pereviznykiv [The Ministry of Infrastructure will provide risk coverage for shipping and rail carriers]. Ministerstvo infrastruktury Ukrainy [Ministry of Infrastructure of Ukraine]. Retrieved from https://mtu.gov.ua/news/33558.html [in Ukrainian].

Ianovska, V. P., & Baranivskyi O. A. (2021). Intehratsiia natsionalnoi transportnoi systemy v transievropeisku transportnu merezhu: trendy i perspektyvy [Integration of the national transport system into the trans-European transport network: trends and prospects]. Ekonomika i upravlinnia, 49, 6–22 [in Ukrainian].

Stepanets, P. (2022). Shans na vidrodzhennia richkovoho transportu v Ukraini: yaki stymuly haluzi daie novyi zakon [A chance for the revival of river transportin Ukraine: what incentives does the new law provide for the industry]. UNIAN. Retrieved from https://www.unian.ua/economics/transport/shans-na-vidrodzhennya-rich-kovogo-transportu-v-ukrajini-yaki-stimuli-galuzi-daye-no-viy-zakon-novini-ukrajina-11246231.html [in Ukrainian].

Informatsiia pro vodnyi transport Ukrainy [Information on water transport of Ukraine]. (2022). Ministerstvo infrastruktury Ukrainy. Retrieved from https://mtu.gov.ua/content/informaciya-pro-vodniy-transport-ukraini.html [in Ukrainian].

Perevahy ta nedoliky novoho zakonodavstva pro vodnyi transport [Advantages and disadvantages of the new legislation on water transport]. (2021). Ekonomichna pravda [Economic truth]. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/columns/2021/01/8/669805/ [in Ukrainian].

Rozvytok richkovykh portiv dopomozhe rozshyryty eksportni mozhlyvosti dlia ukrainskoi produktsii [The development of river ports will help expand export opportunities for Ukrainian products]. (2021). Uriadovyi portal [Government portal]. Retrieved from https://www.epravda.com.ua/columns/2021/01/8/669805/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-24

Як цитувати

Церковна, А. В., & Рахімі, А. М. (2023). ВНУТРІШНІЙ ВОДНИЙ ТРАНСПОРТ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління, 21(3(52), 504–528. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2022.3(52).275828

Номер

Розділ

Статті