СТРУКТУРА ТА ДИНАМІКА БІЗНЕСОВИХ ЕКОСИСТЕМ В КОНТЕКСТІ КОНЦЕПЦІЇ «ІНДУСТРІЯ 4.0»
DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998.2022.1(50).286036Ключові слова:
бізнесова екосистема, інноваційна стратегія, технологічні платформи, Індустрія 4.0Анотація
Розвиток технологічного співробітництва разом із ланцюгом створення цінності для споживачів призвів до розробки концепції бізнесових екосистеми. Спочатку розроблена для інноваційних галузей, ця концепція поширилася в багатьох галузях, але зберігає свою увагу на інноваціях. Структура бізнесових екосистеми здебільшого визначається структурою технологічної співпраці та технологічними рішеннями, які є основою цінності для споживача. Інформаційно-комунікаційні технології слугували моделлю для розробки різних варіантів структури бізнес-екосистеми, оскільки високотехнологічні індустрії започаткували підхід бізнесових екосистеми для створення конкурентних переваг. Але в інших галузях, поряд з технологічними факторами, економічні, фінансові та стратегічні фактори також сприяють формуванню структури бізнес-екосистеми. Дизайн бізнес екосистем має вирішальне значення для їх розвитку. Оскільки концепція «Індустрія 4.0» знаменує собою п’яту промислову революцію, багато галузей взяли на озброєння стратегії та підходи з інноваційних галузей. Було виділено п’ять характерних структур бізнес-екосистем, які відрізняються типами основних платформ, рівнями співпраці, шляхами розвитку та розподілом компетенцій.
Розвиток бізнес-екосистеми відкриває нові форми домовленостей на більшій макроекономічній сцені. Концепція мережевої економіки виникає як швидкозростаюче явище, яке об’єднує продукти з цифровими рішеннями. За оцінками McKinsey, у 2030 році дохід мережевої економіки досягне 70 млрд дол. США.
Оскільки екосистеми стають все більш і більш складними, питання про їх структуру стає все більш актуальним. Функціонуючи здебільшого як саморегульована система, бізнес-екосистема перетворилася на складну багатошарову модель економічних, виробничих, фінансових та інформаційних мереж. Орієнтуючись на споживчу цінність, екосистема повинна прийняти стратегічний підхід, тому потрібен певний організаційний дизайн. Основними факторами, які визначають структуру бізнес-екосистеми, є: потік капіталу, знань, ідей і талантів; спільне створення цінності для споживача; використання ефекту масштабу та обсягу; співпраця через координацію, адаптацію та участь; організація стратегій і бізнес-моделей; схеми розподілу прибутку та прибутку.
Взаємодія між цими факторами формує інтенсивність, масштаби та інструменти співпраці між акторами певної екосистеми. Дотримання бізнес-практики дозволяє виділити п'ять основних режимів проектування бізнес екосистеми. Це сонячна система, кораловий риф, футбольна команда, коробка з пазлом, міцелій – екосистема, побудована на поширенні конкурентних переваг на різних (споріднених чи неспоріднених) ринках.
Концепція «Індустрія 4.0» робить свій внесок в ефективність бізнес-екосистеми, незалежно від її дизайну. У сонячних системах основні методи «Індустрії 4.0» відтворюють виробництво, постачання та ланцюги створення вартості з відповідним інформаційним потоком. Екосистеми коралових рифів можуть використовувати цю концепцію як один із основних інфраструктурних факторів для залучення та розвитку нових підприємств. У випадку футбольної команди «Індустрія 4.0» платформи служать інструментом інтеграції для різних «гравців». Екосистема скриньок-головоломок завдяки «Індустрії 4.0» може трансформуватися в більш організовані форми та захопити більшість можливостей ринку або скорочення витрат. Екосистема типу міцелію ідеально відповідає основній ідеї «Індустрії 4.0» як об’єднання ресурсів, можливостей, технологій, знань для створення цінності абсолютно нового виміру.
Посилання
Benitez, G. B., Ayala, N. F., & Frank, A. G. (2020). Industry 4.0 innovation ecosystems: an evolutionary perspective on value cocreation. International journal of production economics, 228, 107735. Retrieved June 19, 2021, from https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107735
Brettel et al. (2014). How virtualization, decentralization and network building change the manufacturing landscape: an industry 4.0 perspective. International journal of mechanical, aerospace, industrial, mechatronic and manufacturing engineering, 8(1), 37–44.
Makinen, S. J., & Dedehayir, O. (2012). Business ecosystem evolution and strategic considerations: a literature review. 18th International ICE Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE), Munich Germany, 18–20 June 2012. https://doi.org/10.1109/ice.2012.6297653
Moore, J. F. (1993). Predators and prey: a new ecology of competition. Harvard Business Review, 71(3), 75–86.
Joshi, N. H., Khan, H., & Rab, I. A design-led approach to embracing an ecosystem strategy. McKinsey & Company. Retrieved December 21, 2021, from https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-design/our-insights/a-design-led-approach-to-embracing-an-ecosystem-strategy?cid=other-soc-fce-mip-mck-oth-2107--&sid=5216579189&linkId=125262376
Nordmark, J. (2020). Amazon’s flywheel. Medium. Retrieved December 17, 2021, from https://medium.com/iterate-ai-thoughts/amazons-flywheel-e87764b7ea86
Vlăduţ, G. (2017). Innovation ecosystem model for commercialization of research results. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 11(1), 1020–1032.
Norrköping Industrial Symbiosis Network. Industrial Symbiosis in Sweden. Retrieved September 09, 2021, from http://www.industriellekologi.se/symbiosis/norrkoping.html
Baron, R., Zintel, M., Schemken, N., & Uferer, C. (2018). Integrated Mobility Platforms: How to win the customer in tomorrow’s world of smart mobility. Arthur D Little Global. Retrieved March 19, 2021, from https://www.adlittle.com/be-ja/node/22728
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу є авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою, що укладається між редакційною колегією та авторами публікацій. Ніяка частина опублікованого матеріалу не може бути відтворена без попереднього повідомлення та дозволу автора.