Кластерний аналіз як маркетинговий інструмент визначення конкурентоспроможності системи освіти

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.3(55).301218

Ключові слова:

система освіти, кластер, кластерний аналіз, маркетинговий інструмент, маркетинг, рейтинг, конкурентоспроможність

Анотація

Перехід будь-якої соціально-економічної системи до ринкової економіки обумовлює наявність  двох сил , відомих як попит і пропозиція, які  спрямовують виробництво товарів, послуг та процесів. Головною  відмінністю таких економік  є  незалежність від регулювання  центральним органом прийняття  економічних рішень та ціноутворення товарів і послуг замість чого  діяльність ґрунтується на добровільному обміні. Такий тип ринкового функціонування дає  суб’єктам господарювання свободу досягнення прибутку через створення результатів, які є більш цінними, ніж  входи, які використовуються  ними, та дають  кращі результати  не тільки з точки зору економічних ефектів, а й соціальних. На сьогоднішній день, не зважаючи на те, що  ринкова економіка є доволі розповсюдженою економічною формацією, відбуваються жваві дискусії щодо рівня  втручання уряду, що вважається оптимально-ефективним. Ринкові системи економіки в деяких моментах свого функціонування відчувають необхідність втручання держави, а саме: ціноутворення, ліцензування, квотування, фінансування,  субсидії тощо.  Серед таких суб’єктів господарювання відокремлюється система освіти, яка належить до третинного сектору економіки і має усі її характеристики з точки зору управління. Система освіти в Україні належить до установ бюджетної сфери, яка регулюється Бюджетним кодексом, згідно якого повністю утримується за рахунок державного чи місцевого бюджету, й є неприбутковою. Головними особливостями  бюджетних організацій є іх  фінансування за умов бюджетних обмежень; приналежність установ до неприбуткових організацій; фінансове становище установ визначається своєчасністю і повнотою надходження асигнувань із відповідних бюджетів чи оплатою рахунків згідно з прийнятими зобов’язаннями  видатками  таких установ  є державні платежі, які не створюють і не компенсують фінансові вимоги установи. Визначені особливості  накладають низку обмежень використання комплексу маркетингових інструментів суб’єктами господарювання. Порушення основних законів ринкової економіки  призводить до недотримання основного  її закону – закону конкуренції., який лежить в  основі економічного розвитку  об’єктів управління. Виникає питання: як в умовах, що склалися , визначати та оцінювати рівень конкурентоспроможності такої системи управління. В роботі пропонується використання кластерного аналізу , як інструменту, за допомогою якого виникає можливість об’єктивного визначення маркетингових можливостей системи освіти.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-23

Як цитувати

Кіріліна, М. А. . (2023). Кластерний аналіз як маркетинговий інструмент визначення конкурентоспроможності системи освіти. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління, 22(3(55). https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.3(55).301218

Номер

Розділ

Статті