Соціальна відповідальність бізнесу у концепції сталого розвитку соціально-економічних систем
DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998.2025.1(59).333223Ключові слова:
соціальна відповідальність, бізнес, сталий розвиток, соціально-економічні системи, Індустрія 5.0Анотація
Стаття присвячена проблемним питанням інтеграції соціальної відповідальності у загальну стратегію сталого соціально-економічного розвитку. Обґрунтовано актуальність та причини, які обумовлюють необхідність реалізації соціальної відповідальності бізнесу у концепції сталого розвитку соціально-економічних систем. Проаналізовано роль соціальної відповідальності бізнесу як ключового чинника розвитку в Індустрії 5.0. Визначено основні нормативні документи, які орієнтують бізнес на створення довготривалих цінностей для суспільства і сталий розвиток на основі соціально відповідальної діяльності. Встановлено цілі та напрями діяльності підприємств у напрямі соціальної відповідальності.
У дослідженні запропоновано авторський підхід до формування соціальної відповідальності бізнесу у концепції сталого розвитку соціально-економічних систем. Визначено основні характеристики, форми та рівні прояву соціальної відповідальності бізнесу у концепції сталого розвитку соціально-економічних систем. Зроблено висновок про багаторівневість соціальної відповідальності. Проаналізовано форми прояву соціальної відповідальності бізнесу з погляду відповідальних учасників.
Сформовано напрями реалізації соціальної відповідальності бізнесу у концепції сталого розвитку соціально-економічних систем. Підкреслено необхідність взаємодії соціальної відповідальності усіх учасників суспільних відносин та держави. Аргументовано необхідність розробки та реалізації національних програм підтримки розвитку соціальної відповідальності, удосконалення законодавчих положень, що регулюють забезпечення соціальної відповідальності бізнесу.
Посилання
Lopashchuk, I. A., Lopashchuk, V. O., & Rusinko, A. I. (2024). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: sutnisno-teoretychni ta prohramni aspekty [Business social responsibility: essential theoretical and programmatic aspects]. Problems of modern transformations. Series: Economics and management. (14). Available at: https://reicst.com.ua/pmt/issue/view/issue_14_2024 (in Ukrainian)
Kutsyk, V. I. (2019). Rozvytok kontseptsii sotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v Ukraini [Development of the concept of business social responsibility in Ukraine]. Entrepreneurship and trade. (24), 77–84. (in Ukrainian)
Puchkova, S. (2023). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: osnovni skladovi ta priorytetni napriamy realizatsii [Business social responsibility: main components and priority areas of implementation]. Bulletin of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences. (6), 467–474. (in Ukrainian)
Kulchytsky, I. I. (2024). Sotsialna vidpovidalnist biznesu [Business social responsibility]. Economy and society. (69). DOI: 10.32782/2524-0072/2024-69-8. (in Ukrainian)
Chervinska, L., Chervinska, T., Kalina, I., Koval, M., Shulyar, N., & Chernyshov O. (2023). Sotsialna vidpovidalnist biznesu v umovakh viiny [Social responsibility of business in times of war]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice. 6(53), 405–416. (in Ukrainian)
Myskiv, G. V., & Pasinovich, I. I. (2023). Stalyi rozvytok i sotsialna vidpovidalnist v umovakh viiny v Ukraini [Sustainable development and social responsibility in the context of war in Ukraine]. Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”. Series: Problems of Economics and Management. 7(1), 21–36. (in Ukrainian).
Rayko, D. V., & Podrez, O. I. (2020). Sotsialna vidpovidalnist yak instrument upravlinnia stalym rozvytkom promyslovoho pidpryiemstva [Social responsibility as a tool for managing the sustainable development of an industrial enterprise]. Economic problems. (1), 173–189. (in Ukrainian)
Zadorozhna, R. P. (2021). Proiekty sotsialnoi vidpovidalnosti kompanii ta yikh rol v komunikatsii brendu [Corporate social responsibility projects and their role in brand communication]. Efficient economy. (1) Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8536. (in Ukrainian)
Dlugopolsky, O. V., Oliynyk, D. M. (2020). Sotsialna vidpovidalnist biznesu: pryklady rozvynutykh krain svitu dlia Ukrainy [Business social responsibility: examples from developed countries for Ukraine]. European scientific journal of Economic and Financial innovation. 2(6), 265–273. (in Ukrainian)
ISO 26000. Social responsibility. Available at: https://www. iso.org/iso-26000-social-responsibility.html.
The Ten Principles of the UN Global Compact. The United Nations Global Compact. Available at: https:// www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission.
Sustainable Development Goals. Available at: https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300
The concept of implementation of state policy in the sphere of promoting the development of socially responsible business in Ukraine for the period until 2030: order of the Cabinet of Ministers of Ukraine, January 24, 2020, 66. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/66-2020-%D1%80#Text (in Ukrainian).
On the approval of the plan of measures for the implementation of the Concept of implementation of state policy in the sphere of promoting the development of socially responsible business in Ukraine for the period until 2030: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine, July 1, 2020, 853-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/853-2020-%D1%80#Text. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).