СИНЕРГІЯ РЕЛЯЦІЙНОГО МАРКЕТИНГУ І ПРИНЦИПІВ БЕРЕЖЛИВОГО ВИРОБНИЦТВА В ЕПОХУ ІНДУСТРІЇ 5.0: ВІД ЦИФРОВІЗАЦІЇ ДО ЛЮДИНОЦЕНТРИЧНОГО УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998.2025.1(59).334637Ключові слова:
екологічний маркетинг, менеджмент, еколого-орієнтоване виробництво, ощадливе виробництво, конвергентний маркетинг, гібридний маркетинг, маркетингові стратегії, сталий розвиток, Індустрія 5.0, людиноцентричність, цифровізація, цифрова економіка, інформаційно-комунікаційні технологіїАнотація
У статті розкривається стратегічна взаємодія між клієнтоорієнтованим підходом реляційного маркетингу та філософією мінімізації втрат, екологічності у бережливому виробництві. В умовах Індустрії 5.0, де технології служать людині, посилюється значущість гнучкої, персоналізованої та сталої бізнес-моделі. Синергія цих концепцій сприяє створенню цінності для клієнта та оптимізації внутрішніх процесів підприємства через інтеграцію цифрових інструментів (CRM-систем, Big Data, IoT тощо) та акцент на людський капітал. Такий підхід забезпечує перехід від технократичної цифровізації до людиноцентричного управління, де ключовими факторами успіху стають довгострокові відносини з клієнтами, операційна ефективність та соціальна відповідальність бізнесу. Також розглядається роль маркетингу у просуванні сталого розвитку, включаючи зелений маркетинг. В результаті дослідження визначаються ключові інструменти та методи конвергентного та гібридного маркетингу для бережливого виробництва, які можуть бути розглянуті як основа для формування адаптивної моделі маркетингу, що сприяє досягненню стратегічних цілей підприємства в умовах ресурсних обмежень та підвищених вимог до сталого розвитку. В умовах індустрії 5.0 основна увага зміщується з безособової автоматизації та масової цифровізації (характерної для Індустрії 4.0) до людиноцентричного підходу, в якому технології адаптуються під потреби людини, а не навпаки. Цифрова гуманізація бізнес-процесів у статті обґрунтовується як стратегія, за якої технології стають інструментом створення цінності для людини. Вона робить цифровізацію етичною, інклюзивною та орієнтованою на благополуччя, формуючи стійке та довірче бізнес-середовище.
Посилання
Pashchenko, O. P., & Tarasiuk, O. V. (2023). Upravlinnia zminamy v systemi marketynh-menedzhmentu diialnosti vitchyznianykh subiektiv hospodariuvannia vidpovidno do kontseptsii “Industriia 5.0” [Change management in the marketing management system of domestic business entities in accordance with the concept of "Industry 5.0"]. Ekonomika, Upravlinnia ta Administruvannia, (1(103)), 49–55. https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-49-55 [in Ukrainian].
Ryvak N. O. (2022). Industriia 5.0: perekhid do stiikoi ta oriiientovanoi na liudynu promyslovosti [Industry 5.0: transition to sustainable and human-oriented industry]. Sotsialno-Ekonomichni Problemy Suchasnoho Periodu Ukrainy, (3(155)), 41–46. https://doi.org/10.36818/2071-4653-2022-3-7 [in Ukrainian].
Nechyporuk, L., & Kocherhina, O. (2024). Vplyv Industrii 5.0 na stalyi rozvytok ekonomiky [The impact of Industry 5.0 on sustainable economic development]. Tsyfrova Ekonomika ta Ekonomichna Bezpeka, (5(14)), 27–32. https://doi.org/10.32782/dees.14-4 [in Ukrainian].
Deineha, O. V., & Deineha, I. O. (2021). Implementatsiia marketynhovoi kontseptsii v diialnist orhaniv publichnoho upravlinnia [Implementation of the marketing concept in the activities of public administration bodies]. Ekonomika ta Upravlinnia Pidpryiemstvam, (52), 83–89. https://doi.org/10.32843/infrastruct52-14 [in Ukrainian].
Robul, Yu. V. (2020). Teoretychni osnovy funktsionuvannia ta rozvytku marketynhovykh system u tsyfrovomu marketynhu [Theoretical foundations of the functioning and development of marketing systems in digital marketing]. Dnipro: Zhurfond. [in Ukrainian].
Chaikovsk, M. P. (2021). Kontseptualno-metodolohichni zasady upravlinnia marketynhovymy IT-proiektamy v umovakh tsyfrovykh transformatsii [Conceptual and methodological principles of management of marketing IT projects in the context of digital transformations]. Odesa: Oldi-Plius. [in Ukrainian].
Verkhogliadova, N., Kononova, I., & Morozova, Ye. (2024). Kontseptsiia marketynhu v umovakh tsyfrovoi ekonomiky [The concept of marketing in the digital economy]. Ekonomika ta Suspilstvo, (60). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-42 [in Ukrainian].
Verkhogliadova, N. I. (2023). Formuvannia ta rozvytok tsyfrovoi ekonomiky [Formation and development of the digital economy]. Skhidna Yevropa: Ekonomika, Biznes ta Upravlinnia, (39), 91–95. [in Ukrainian].
Rudan, V. Ya., & Pidhaiets, S. V. (2024). Industriia 5.0 yak instrument zabezpechennia efektyvnoho rozvytku ukrainskykh pidpryiemstv u period voiennykh vyklykiv [Industry 5.0 as a tool for ensuring the effective development of Ukrainian enterprises during the period of military challenges]. Problemy Suchasnykh Transformatsii. Seriia: Ekonomika ta Upravlinnia, (12). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-07 [in Ukrainian].
Sadchenko, O. V. (2023). Marketynhovi pidkhody do berezhlyvoho vyrobnytstva v umovakh konverhentsii staloho rozvytku [Marketing approaches to lean production in the conditions of convergence of sustainable development]. Rynkova Ekonomika: Suchasna Teoriia i Praktyka Upravlinnia, 22(3(55)), 142–157. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.3(55).301436 [in Ukrainian].
Sadchenko, O. V., Śleziak, M., & Dec, J. (2024). Relational marketing and management models of ‘lean manufacturing’ concepts in the age of digitalisation. Rynkova Ekonomika: Suchasna Teoriia i Praktyka Upravlinnia, 23(3(58)), 112–131. http://rinek.onu.edu.ua/issue/view/19301
Sadchenko, O. V. (2024). Konverhentsiia marketynhu v umovakh staloho rozvytku na prykladi pidpryiemnytstva orhanichnykh dobryv [Marketing convergence in the context of sustainable development on the example of organic fertilizer entrepreneurship]. Stalyi Rozvytok Ekonomiky, (3(50)), 87–93. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-14 [in Ukrainian].
Sadchenko O. V., Robul Yu. V., & Hrinchenko Yu. L. (2024). Environmentally-oriented production and digital transformation of marketing. Rynkova Ekonomika: Suchasna Teoriia i Praktyka Upravlinnia, 23(2(57)), 138–150. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2024.2(57).325445
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).

