Cинергія реляційного маркетингу і принципів бережливого виробництва в епоху індустрії 5.0: від цифровізації до людиноцентричного управління
DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998.2025.1(59).334637Ключові слова:
екологічний маркетинг, менеджмент, еколого-орієнтоване виробництво, ощадливе виробництво, конвергентний маркетинг, гібридний маркетинг, маркетингові стратегії, сталий розвиток, індустрія 5.0, людиноцентричність, цифровізація, цифрова економіка, інформаційно-комунікаційні технологіїАнотація
У статті розкривається стратегічна взаємодія між клієнтоорієнтованим підходом реляційного маркетингу та філософією мінімізації втрат, екологічності у бережливому виробництві. В умовах Індустрії 5.0, де технології служать людині, посилюється значущість гнучкої, персоналізованої та сталої бізнес-моделі. Синергія цих концепцій сприяє створенню цінності для клієнта та оптимізації внутрішніх процесів підприємства через інтеграцію цифрових інструментів (CRM-систем, Big Data, IoT тощо) та акцент на людський капітал. Такий підхід забезпечує перехід від технократичної цифровізації до людиноцентричного управління, де ключовими факторами успіху стають довгострокові відносини з клієнтами, операційна ефективність та соціальна відповідальність бізнесу. Також розглядається роль маркетингу у просуванні сталого розвитку, включаючи зелений маркетинг. В результаті дослідження визначаються ключові інструменти та методи конвергентного та гібридного маркетингу для бережливого виробництва, які можуть бути розглянуті як основа для формування адаптивної моделі маркетингу, що сприяє досягненню стратегічних цілей підприємства в умовах ресурсних обмежень та підвищених вимог до сталого розвитку. В умовах індустрії 5.0 основна увага зміщується з безособової автоматизації та масової цифровізації (характерної для Індустрії 4.0) до людиноцентричного підходу, в якому технології адаптуються під потреби людини, а не навпаки. Цифрова гуманізація бізнес-процесів у статті обґрунтовується як стратегія, за якої технології стають інструментом створення цінності для людини. Вона робить цифровізацію етичною, інклюзивною та орієнтованою на благополуччя, формуючи стійке та довірче бізнес-середовище.
Посилання
Пащенко О. П., Тарасюк О. В. Управління змінами в системі маркетинг-менеджменту діяльності вітчизняних суб’єктів господарювання відповідно до концепції «Індустрія 5.0». Економіка, управління та адміністрування. 2023. № 1(103). С. 49–55. URL: https://doi.org/10.26642/ema-2023-1(103)-49-55
Ривак Н. О. Індустрія 5.0: перехід до стійкої та орієнтованої на людину промисловості. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2022. Вип. 3(155). С. 41–46. [Електронний ресурс]. URL: https://ird.gov.ua/sep/sep20223(155)/sep20223(155)_041_RyvakN.pdf
Нечипорук Л., Кочергіна О. Вплив Індустрії 5.0 на сталий розвиток економіки. Цифрова економіка та економічна безпека. 2024. № 5(14). С. 27–32. URL: https://doi.org/10.32782/dees.14-4
Дейнега О. В., Дейнега І. О. Імплементація маркетингової концепції в діяльність органів публічного управління. Економіка та управління підприємствам. 2021. Вип. 52. С. 83–89. DOI: https://doi.org/10.32843/infrastruct52-14
Робул Ю. В. Теоретичні основи функціонування та розвитку маркетингових систем у цифровому маркетингу. Дніпро : Журфонд, 2020. 315 с.
Чайковська М. П. Концептуально-методологічні засади управління маркетинговими ІТ-проєктами в умовах цифрових трансформацій : монографія. Одеса : Олді-Плюс, 2021. 370 с.
Верхоглядова Н., Кононова І., Морозова Є. Концепція маркетингу в умовах цифрової економіки. Економіка та суспільство. 2024. Вип. 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-42
Верхоглядова Н. І. Формування та розвиток цифрової економіки. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2023. № 39. С. 91–95.
Рудан В. Я., Підгаєць С. В. Індустрія 5.0 як інструмент забезпечення ефективного розвитку українських підприємств у період воєнних викликів. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. № 12. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-07
Садченко О. В. Маркетингові підходи до бережливого виробництва в умовах конвергенції сталого розвитку. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2023. Т. 22. № 3(55). URL: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.3(55).301436
Sadchenko O. V., Śleziak M., Dec J. Relational marketing and management models of ‘lean manufacturing’ concepts in the age of digitalisation. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2024. Т. 23. № 3(58). С. 112–131. DOI: http://rinek.onu.edu.ua/issue/view/19301
Садченко О. В. Конвергенція маркетингу в умовах сталого розвитку на прикладі підприємництва органічних добрив. Сталий розвиток економіки. 2024. № 3(50). С. 87–93. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-50-14
Sadchenko O. V., Robul Yu. V., Hrinchenko Yu. L. Environmentally-oriented production and digital transformation of marketing. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2024. Т. 23. № 2(57). DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2024.2(57).325445
Садченко О. В. Маркетингові підходи до бережливого виробництва в умовах конвергенції сталого розвитку. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2023. Т. 22. № 3(55). DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.3(55).301436.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).