Внутрішній маркетинг кластерів: шлях розвитку кластерних спільнот

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2413-9998.2025.2(60).338871

Ключові слова:

кластер, кластерний маркетинг, кластерний менеджмент, внутрішній маркетинг в кластері

Анотація

Робота присвячена питанням удосконалення кластерного менеджменту, базуючись на розумінні специфічності кластерних утворень та проблем, які мають бути вирішені задля їхнього функціонування та розвитку. Показано значущість кластерів у процесах відновлення та відбудови вітчизняної економіки. Наголошується на важливій ролі внутрішнього маркетингу; систематизовано внутрішні проблеми та виклики, з якими стикаються учасники кластерів; представлено альтернативні варіанти їхнього розв’язання. Наголошено, що впровадження маркетингу взаємодії має стати підґрунтям розвитку кластерної культури, основою реалізації стратегій розвитку кластерних об’єднань. Представлено змістовне наповнення комплексу внутрішнього маркетингу кластерів.

Ключові слова: кластер, кластерний маркетинг, кластерний менеджмент, внутрішній маркетинг в кластері.

Посилання

Balakleiets, K. Yu., & Kovalevska, A. V. (2023). Efektyvnyi marketynh klasteriv: rol, skladnist ta vnutrishni zavdannia dlia rozvytku krainy ta ekonomiky [Effective cluster marketing: The role, complexity, and internal tasks for the development of the country and economy]. In Problemy ta perspektyvy zabezpechennia stiikoho sotsialno-ekonomichnoho rozvytku terytorii: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (pp. 20–26). Kharkiv, Ukraine: V. N. Karazin Kharkiv National University. (in Ukrainian)

Bstieler, L., & Hemmert, M. (2015). The effectiveness of relational and contractual governance in new product development collaborations: Evidence from Korea. Technovation, 45, 29–39.

Delgado, M., Porter, M. E., & Stern, S. (2014). Clusters, convergence, and economic performance. Research Policy, 43(10), 1785–1799.

Fedulova, L. I. (2010). Rol ta osoblyvosti marketynhu v tekhnolohichnomu klasteri [The role and features of marketing in a technological cluster]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Herald of Khmelnytskyi National University], 5(4), 123–129. (in Ukrainian)

Frow, P., & Payne, A. (2011). A stakeholder perspective of the value proposition concept. European Journal of Marketing, 45(1/2), 223–240.

Hrytsenko, A. A., & Pesotska, Ye. I. (2013). Formuvannia informatsiino-merezhevoi ekonomiky [Formation of the information and network economy]. Ekonomichna teoriia [Economic Theory], (1), 5–19. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecte_2013_1_2 (in Ukrainian)

Komandrovska, V. Ye., & Tertychnyi, Ya. V. (2024). Mistse marketynhovoho zabezpechennia u mekhanizmi vzaiemodii uchasnykiv innovatsiinykh klasteriv [The place of marketing support in the mechanism of interaction between participants of innovation clusters]. Prychornomorski ekonomichni studii [Black Sea Economic Studies], (90), 19–24. (in Ukrainian)

Kotler, F., & Karen, F. A. F. (2011). Stratehichnyi marketynh dlia navchalnykh zakladiv [Strategic marketing for educational institutions]. Kyiv, Ukraine: UAM; Vyd. Khimdzhest. (in Ukrainian)

Kriukova, O. M. (2017). Kontseptualni zasady vnutrishnoho marketynhu [Conceptual foundations of internal marketing]. Ekonomika i suspilstvo: Visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu [Economy and Society: Herald of Mukachevo State University], (12), 276–283. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/journals/12_ukr/46.pdf (in Ukrainian)

Kropelnytska, S. O., Kit, S. F., & Morytsan, M. O. (2025). Marketynhove zabezpechennia innovatsiinykh klasteriv: koordynatsiia vzaiemodii uchasnykiv ta formuvannia konkurentospromozhnosti [Marketing support for innovation clusters: Coordination of participant interaction and formation of competitiveness]. Problemy i perspektyvy ekonomiky i upravlinnia [Problems and Prospects of Economics and Management], 1(41), 241–254. doi:10.25140/2411-5215-2025-1(41)-241-254 (in Ukrainian)

Marshall, A. (1920). Principles of economics (6th ed.). London, England: Macmillan and Co.

Martin, R., & Sunley, P. (2015). On the notion of regional economic resilience: Conceptualization and explanation. Journal of Economic Geography, 15(1), 1–42.

Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20–38.

Popova, N. V. (2015). Marketynhova pidtrymka rozvytku pidpryiemstv u transportno-lohistychnomu klasteri [Marketing support for enterprise development in the transport and logistics cluster]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen [Herald of Social and Economic Research], 3(58), 187–197. (in Ukrainian)

Porter, M. E. (1998). Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, 76, 77–90.

Reshetnikova, I. L. (2015). Vnutrishnii marketynh u systemi marketynhu pidpryiemstva [Internal marketing in the enterprise's marketing system]. Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and Management of Innovations], (1), 45–55. (in Ukrainian)

Sahaidak, M. P. (2015). Evoliutsiia teorii vnutrishnoho marketynhu [Evolution of the theory of internal marketing]. Ekonomika ta derzhava [Economy and State], (2), 105–110. Retrieved from http://www.economy.in.ua/pdf/2_2015/24.pdf (in Ukrainian)

Szymoniuk, B. (2019). Komunikacja marketingowa w klastrach i uwarunkowania jej skuteczności [Marketing communication in clusters and the determinants of its effectiveness]. Lublin, Poland: Monografie – Politechnika Lubelska; TOP Agencja Reklamowa Agnieszka Łuczak.

Tielietov, O. S. (2011). Marketynhove zabezpechennia klasterizatsii ekonomiky na rehionalnomu rivni [Marketing support for the clustering of the economy at the regional level]. Marketynh i menedzhment innovatsii [Marketing and Management of Innovations], (1), 176–184. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-24

Як цитувати

Ковалевська, А., & Балаклеєць, К. (2025). Внутрішній маркетинг кластерів: шлях розвитку кластерних спільнот. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління, 24(2(60), 66–84. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2025.2(60).338871

Номер

Розділ

Статті