АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ АДАПТИВНОЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2413-9998.2025.2(60).341090Ключові слова:
маркетинг, маркетингова діяльність, система управління маркетингом, воєнний стан, чинники маркетингу, принципи маркетингуАнотація
У статті досліджуються аспекти формування системи управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану. Аналізуються останні публікації науковців та практиків з питань змін у маркетингу під час воєнного стану. Наведено правові положення воєнного стану. Виявлено обмеження та виклики, що постають перед суб’єктами господарювання у час воєнного стану. Поділено чинники формування системи управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану на дві значні групи за можливістю впливу на них, а саме на макро- та мікрочинники. Зазначено верховенство міжнародного фактору за впливовістю на усі інші чинники. Підкреслено значну важливість соціально-демографічного фактору, як такого від якого залежить наявність споживача в загалі, ринкова інфраструктура та кон’юнктура. Описано вплив політичного фактору та виявлено негативні тенденції розвитку економічного чинника. Зазначено, що негативний вплив воєнного стану на еколого-географічний фактор породжує чимало певних потреб на відповідних ринках, що потребують більшої уваги. Рекомендується використання нових досягнень техніко-технологічного фактору для прискорення швидкості та економії ресурсів.
Додано, що фактор непередбачуваності та форс-мажорних обставин повинен бути врахований на кожному етапі здійснення маркетингової діяльності. Зазначено, що мікрочинники формування адаптивної системи управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану безпосередньо контактують з підприємствам та мають взаємний вплив один на іншого. Описано рекомендовані принципи для формування адаптивної системи управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану: гнучкість; прозорість; швидкість; стратегічність; безпека; економічність; якість; соціальна відповідальність та національна орієнтованість.
Приведено схематичне групування та система взаємозв’язків аспектів формування адаптивної системи управління маркетинговою діяльністю підприємств в умовах воєнного стану у розрізі факторів та принципів.
Посилання
Levkiv, H. Ya. (2024). Marketynh-management v umovakh viiny: problem ta shliakhy vyrishennia [Marketing management in wartime: Problems and solutions] (P. 3, pp. 109–137). Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies named after S. Z. Gzhytskyi. Retrieved May 20, 2025, from https://lvet.edu.ua/images/doc/monograph/fem/2024/1/3.pdf [in Ukrainian].
Vovchanska, O. M., & Ivanova, L. O. (2022). Osoblyvosti realizatsii instrumentiv marketynhu v umovakh voiennoho stanu [Features of marketing tools implementation under martial law]. Ekonomika ta Suspilstvo [Economy and Society], (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-32 [in Ukrainian].
Salo, Ya. V., & Kochevoi, M. M. (2024). Marketynhovi komunikatsii v umovakh voiennoho period: zminy ta osoblyvosti [Marketing communications during wartime: Changes and specifics]. Ekonomika ta Suspilstvo [Economy and Society], (65). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-65-45 [in Ukrainian].
Korostova, I. O. (2022). Stan ta perspektyvy marketynhu pid chas viiny [The state and prospects of marketing during the war]. Tsyfrova Ekonomika ta Ekonomichna Bezpeka [Digital Economy and Economic Security], (2(02)), 52–55. Retrieved May 20, 2025, from http://dees.iei.od.ua/index.php/journal/article/view/66/63 [in Ukrainian].
Byshovets, Ye. V., & Rossokha, V. V. (2024). Osoblyvosti internet-marketynhu v umovakh voiennoho stanu [Features of Internet marketing under martial law]. Biznes-Navigator [Business Navigator], 3(76), 8–12. https://doi.org/10.32782/business-navigator.76-2 [in Ukrainian].
Dinanta Marketing. (2022). Marketing strategy during war and martial law. Retrieved May 20, 2025, from https://dinanta.com/blog/marketing-during-war
Wiki Legal Aid. (2022). Pravovyi rezhym voiennoho stanu [Legal regime of martial law]. Retrieved May 20, 2025, from https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/Правовий_режим_воєнного_стану [in Ukrainian].
Wasserman, T. (2022). Marketing during wartime: A chance to take sides. Marketing Daily: Top of the News. Retrieved May 20, 2025, from https://www.mediapost.com/publications/article/371738/marketing-during-wartime-a-chance-to-take-sides.html
Adams, P. (2022). Ukraine war tests whether marketers can address crisis meaningfully. Marketing Dive. Retrieved May 20, 2025, from https://www.marketingdive.com/news/ukraine-war-tests-whether-marketers-can-address-crisis-meaningfully/619838/
State Statistics Service of Ukraine. (2025). Ekspres-vypusk: finansovi rezultaty velykykh ta serednikh pidpryiemstv za 2024 rik [Express release: Financial results of large and medium-sized enterprises for 2024]. Retrieved May 20, 2025, from https://www.ukrstat.gov.ua/express/expr2025/04/09.doc [in Ukrainian].
State Statistics Service of Ukraine. (2023). Zmina realnoho ta nominalnoho VVP u 2023 rotsi [Changes in real and nominal GDP in 2023]. Retrieved May 20, 2025, from https://www.ukrstat.gov.ua/Noviny/new2023/zmist/news/vvp_04_2023_u.htm [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) роботи, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).

