Формування емоційного інтелекту як необхідна складова процесу розвитку soft skills

Автор(и)

  • О. В. Жмай Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2413-9998.2018.2(39).144919

Ключові слова:

«м’які» навички, освіта, людський капітал, емоційний інтелект, менеджмент, професійні компетенції, інноваційна економіка, безперервна освіта

Анотація

У статті розглядається питання розвитку безперервної освіти, що пов’язано зі змінами викликів зовнішнього середовища. Було вивчено ключові характеристики «м’яких» компетенцій (soft skills), які є невід’ємною частиною сучасної освіти. Виявлено ознаки, вміння, навички та якості соціально-психологічного розвитку людського капіталу як фактора продуктивності праці. Було доведено, що емоційна компетентність, як одна із складових емоційного інтелекту, також входить до переліку навичок, необхідних сучасному керівнику.

Посилання

Osnovnye polozheniia Doklada Mezhdunarodnoi komissii po obrazovaniiu dlia XXI veka [The main provisions of the Report of the International Commission on Education for the 21st Century]. Retrieved from https://www.ifap.ru/library/book201.pdf. [in Russian].

The World Economic Forum. Retrieved from https://www.weforum.org.

Shkolam nuzhny analitiki [Schools need analytics]. Retrieved from www.edutainme.ru/post/griffin [in Russian].

Chistnikova, I. V. Sotsialno-psihologicheskoe razvitie chelovecheskogo kapitala kak faktor proizvoditelnosti truda [Socio-psychological development of human capital as a factor of labor productivity]. Retrieved from http://www.meteor-city.top/proizvoditelnost-truda. [in Russian].

Shipilov ,V. Perechen navykov soft skills i sposoby ikh razvitiia [List of soft skills and ways of their development]. Retrieved from http://www.cfin.ru/management/people/dev_val/soft-skills.shtml. [in Russian].

Chulanova, O. L. Sotsialno-psikhologicheskie aspekty upravleniia: emotsionalnaia kompetentnost rukovoditelia v strukture soft skills (znachenie, podkhody, metody diagnostiki i razvitiia) [Social and psychological aspects of management: the emotional competence of the manager in the structure of soft skills (meaning, approaches, methods of diagnosis and development)]. Retrieved from http://naukovedenie.ru/PDF/07EVN117.pdf. [in Russian].

Goulman, D. (2008). Emotsionalnoe liderstvo: Iskusstvo upravleniia liudmi na osnove emotsionalnogo intellekta [Emotional leadership: the art of managing people based on emotional intelligence]. Moskva : Alpina Business Books. [in Russian].

Bar-On, R. (2004). The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description and summary of psychometric properties. Measuring Emotional Intelligence: Common Ground and Controversy. New York: Nova Science Publishers, Inc., Pp. 115-145.

Lyusin, D. V. (2004). Sovremennye predstavleniia ob emotsionalnom intellekte [Modern ideas about emotional intelligence]. Moskva : Izdatelskii dom “Institut Psikhologii RAN”. [in Russian].

Sanginov, S. Z. (2013). Znachenie straha i uzhasa v emotsionalnom menedzhmente [The meaning of fear and horror in emotional management]. Tomsk: Internet izdatelstvo VSHB TGU. [in Russian].

Kirillov, A. V. (2015). Tekhnologii razvitiia personala v sovremennom sotsialnom upravlenii [Technologies of personnel development in modern social management]. Materialy Afanasevskikh chetnii. – Materials of Afanasiev readings. [in Russian].

Kochergina, N. Planirovanie razvitiia po kompetentsiiam. Razvivaemye i nerazvivaemye kompetentsii [Development planning on competences. Developed and undeveloped competences]. Retrieved from https://zen.yandex.ru/media/id/5ae1d627dcaf8e78787b6c3e/planirovanie-razvitiia-po-kompetenciiam-razvivaemye-i-nerazvivaemye-kompetencii-5b17d907e5ff7c00a86f7499. [in Russian].

Kaku, Mitio. Ucheba uzhe ne budet bazirovatsia na zapominanii [Learning will no longer be based on memorization]. Retrieved from http://www.dsnews.ua/society/mitio-kaku-ucheba-uzhe-ne-budet-bazirovatsya-na-zapominanii-28082014231600. [in Russian].

Intellektualnyi klub 4brain – razvivaiuschie treningi onlain [Intellectual Club 4brain - developmental trainings online]. Retrieved from https://4brain.ru. [in Russian].

Voronina, E. A., Kungurova, I. M., Ryndina, Yu. V. & others. (2013). Innovatsionnye tekhnologii prepodavaniia inostrannykh yazykov v vuze [Innovative technologies of teaching foreign languages in the university]. Saarbruecken, LAP LAMBERT. [in Russian].

Klarin, M. V. (2016). Innovatsionnye modeli obucheniia. Issledovanie mirovogo opyta [Innovative models of training. Research of world experience]. Moskva : Lutch. [in Russian].

Klaus, P. (2010). Communication breakdown. California Job Journal, № 28, pp. 1-9.

Watts, M. & Watts, R. K. (2008). Developing Soft Skills in Students. Retrieved from http://108.cgpublisher.com/proposals/64/index_html.

Surtaeva, N. N. & Surtaeva, O. N. (2017). Formirovanie «myagkikh» kompetentsii v protsesse nepreryvnogo obrazovaniia [Formation of soft competences in the process of continuous education]. Chelovek i obrazovanie. – Man and Education. [in Russian].

Desiat kompetentsii, kotorye budut vostrebovany v 2020 godu [Ten competencies that will be in demand in 2020]. Retrieved from http://hr-portal.ru/article/10-kompetenciy-kotorye-budut-vostrebovany-v-2020-godu. [in Russian].

Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A. & Epel, E. S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale, Psychology and Health, Vol. 17 (5), pp. 611-627.

Romanelli, F., Cain, J. & Smith, K. M. (2006). Emotional intelligence as a predictor of academic and/or professional success. American Journal of Pharmaceutical Education, Vol. 70 (3), pp. 1-10.

Saklofske, D. H., Austin, E. J., Galloway, J. & Davidson, K. (2007). Individual difference correlates of health-related behaviours: Preliminary evidence for links between emotional intelligence and coping. Personality and Individual Differences, Vol. 42, pp. 491-502.

Meyer, B. B. & Fletcher, T. B. (2007). Emotional intelligence: A theoretical overview and implications for research and professional practice in sport psychology. Journal of Applied Sport Psychology, № 19, pp. 1-13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-26

Як цитувати

Жмай, О. В. (2018). Формування емоційного інтелекту як необхідна складова процесу розвитку soft skills. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління, 17(2(39), 119–132. https://doi.org/10.18524/2413-9998.2018.2(39).144919

Номер

Розділ

Статті