DOI: https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.2(45).201486

ВПЛИВ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НА РОЗВИТОК МАЛОГО І СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ

А. В. Церковна, К. С. Карелова

Анотація


Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій і можливостей цифровізації малого і середнього бізнесу. У процесі аналізу позначена роль представників малого та середнього бізнесу в забезпеченні економічного зростання і підтримці стабільності в країні. Також окрему увагу приділено перевагам суб’єктів МСБ в порівнянні з великими підприємствами і корпораціями, які полягають у гнучкості, простоті бізнес-процесів, готовності приймати ризик і високої мотивації. Ці обставини обумовлюють той факт, що сучасні цифрові технології перетворилися в ендогенний фактор ефективності розвитку суб’єктів малого і середнього бізнесу. Особливий акцент зроблений на нових бізнес-моделях МСБ в епоху цифровізації і їх характерні риси.


Ключові слова


цифровізація; малий та середній бізнес; економіка; інноваційний простір; інформаційна система; цифрові технології

Повний текст:

PDF

Посилання


Varnakova, G. F. & Fadeeva, A. O. (2019). Malyi biznes na puti tsifrovizatsii ekonomiki [Small business on the path of digitalization of the economy]. Alleia nauki. – Alley of Science. Vol. 1 (28). Pp. 825-828. [in Russian].

Gribanov, Yu. I. & Repin, N. V. (2017). Institutsionalnye effekty i posledstviia tscifrovizatsii biznesa [Institutional effects and consequences of business digitalization]. Ekonomika i predprinimatelstvo. Economics and entrepreneurship. Vol. 11 (88). Pp. 1130-1139. [in Russian].

Korobeinikova, E. V. (2018). Upravlenie prodazhami na predpriiatii v usloviiakh tsifrovizatsii biznesa [Sales management in an enterprise in the context of business digitalization]. Ekonomika i predprinimatelstvo. Economics and entrepreneurship. Vol. 6 (95), Pp. 637-641. [in Russian].

Lebedev, V. A. & Lebedeva, E. I. (2018). O tsifrovoi ekonomike… i ne tolko [About the digital economy ... and more]. Nauchnye issledovaniia i razrabotki. Ekonomika firmy.Scientific research and development. The economy of the company. Vol. 4. Pp. 5-11. [in Russian].

Naskali, Juhani (2018). Mapping Business Transformation in Digital Landscape: A Prescriptive Maturity Model for Small Enterprises. Communications in computer and information science. Vol. 907, Pp. 101-116. Retrieved from https://www.springerprofessional.de/en/mapping-business-transformation-in-digital-landscape-a-prescript/16029438

Flipping the switch on rural digital entrepreneurship: hearing before the Small Business Committee, United States House of Representatives, One Hundred Sixth Congress, first session, hearing held March 13, 2019. Retrieved from https://searchworks.stanford.edu/view/13284103.

Digital transformation scoreboard 2018: EU businesses go digital: opportunities, outcomes and uptake. Luxembourg: Publications Office of the European Union. (2018). Retrieved from https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/dem/monitor/scoreboard

ABE Level 3 Award in Digital Marketing Essentials for Small Businesses: Your Road to Success. New Malden: Association of Business Executives. 2017. Retrieved from https://www.abeuk.com/sites/default/files/files/ABE%20Level%203%20Award%20in%20Digital%20Marketing%20Essentials%20for%20Small%20Businesses.pdf

Richmond, W., Scott, R. & Clinton, L. (2017). The “digital divide” for rural small businesses. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. Vol. 19 (2). Pp. 94-104. Retrieved from https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JRME-02-2017-0006/full/html?skipTracking=true


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Варнакова Г. Ф., Фадеева А. О. Малый бизнес на пути цифровизации экономики. Аллея науки. 2019. № 1 (28). С. 825-828.

Грибанов Ю. И., Репин Н. В. Институциональные эффекты и последствия цифровизации бизнеса. Экономика и предпринимательство. 2017. № 11 (88). С. 1130-1139.

Коробейникова Е. В. Управление продажами на предприятии в условиях цифровизации бизнеса. Экономика и предпринимательство. 2018. №6 (95). С. 637-641.

Лебедев В. А., Лебедева Е.И. О цифровой экономике… и не только. Научные исследования и разработки. Экономика фирмы. 2018. Т. 7. № 4. С. 5-11.

Juhani et al. Mapping Business Transformation in Digital Landscape: A Prescriptive Maturity Model for Small Enterprises. Communications in computer and information science. 2018. № 907. Р. 101-116. URL: https://www.springerprofessional.de/en/mapping-business-transformation-in-digital-landscape-a-prescript/16029438 (дата звернення: 12.03.2020).

Flipping the switch on rural digital entrepreneurship: hearing before the Committee on Small Business, United States House of Representatives, One Hundred Sixteenth Congress, first session, hearing held March 13, 2019. URL: https://searchworks.stanford.edu/view/13284103 (дата звернення: 15.03.2020).

Digital transformation scoreboard 2018: EU businesses go digital: opportunities, outcomes and uptake. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2018. URL: https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/dem/monitor/scoreboard (дата звернення: 20.03.2020).

ABE Level 3 Award in Digital Marketing Essentials for Small Businesses.: Your road to success. New Malden: Association of Business Executives. 2017. URL: https://www.abeuk.com/sites/default/files/files/ABE%20Level%203%20Award%20in%20Digital%20Marketing%20Essentials%20for%20Small%20Businesses.pdf (дата звернення: 20.03.2020).

Richmond W., Scott R., Clinton L. The "digital divide" for rural small businesses. Journal of research in marketing and entrepreneurship. 2017. Volume 19. Issue 2: 94-104. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JRME-02-2017-0006/full/html?skipTracking=true (дата звернення: 25.03.2020).





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 2413-9998 (Print)
DOI 10.18524/2413-9998