ХАРАКТЕРИСТИКА ЕТАПІВ ФОРМАЛІЗОВАНОЇ ОЦІНКИ СТАНУ ТА РІВНЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ (КОРПОРАТИВНОЇ) КУЛЬТУРИ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • І. В. Перевозова Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу
  • В. В. Дергачова НТУУ «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»
  • С. М. Мінакова Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій

DOI:

https://doi.org/10.18524/2413-9998.2020.3(46).215051

Ключові слова:

організаційна культура, оцінка стану, підприємство, рівень, управління

Анотація

В проведеному дослідженні згруповано та охарактеризовано етапи формалізованої оцінки стану та рівня організаційної культури підприємства з використанням кількісних та якісних методів. На основі системного підходу сформовано ієрархію груп показників, що враховують суть визначення організаційної культури як складної та багатоаспектної системи, яка поєднує інтелектуальну, духовну та соціальну складові.

Інструментарій управління організаційною культурою розглянуто як важливу складову загального менеджменту підприємства, здатну істотно впливати на ефективність функціонування підприємства та формування його ринкової вартості.

Застосування наведеного підходу до оцінки організаційної культури дозволяє: визначити рівень організаційної культури, що склався на підприємстві; поліпшити інформаційно-аналітичне забезпечення процесів управління нею; знизити ступінь невизначеності та ризику здійснення процесів її формування і, таким чином, підвищити обґрунтованість та якість прийнятих управлінських рішень.

Посилання

Petrova, I. L. (2014). Zminy korporatyvnoi kultury yak imperatyv orhanizatsiinoho rozvytku. [Changes in corporate culture as an imperative of organizational development].Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Ekonomika. – Bulletin of the Precarpathian University. Series: Economics, № 10, pp. 76-79. [in Ukrainian].

Alpeeva, T. M. (1994). Sotsialnyi mif kak kulturno-istoricheskii fenomen [Social myth as a cultural and historical phenomenon]. Minsk : Reklameksport. [in Russian].

Voronkova, A. E. et al. (2006). Korporatsiia: upravlinnia ta kultura [Corporation: management and culture]. Drohobych : Vymir. [in Ukrainian].

Hrishnova, O. A. & Naumenko, A. V. (2010). Korporatyvna kultura yak resurs zabezpechennia stratehichnoi stiikosti pidpryiemstva [Corporate culture as a resource for ensuring the strategic stability of the enterprise]. Ekonomika i upravlinnia. – Economics and management, № 1, pp. 33-35. Retrieved from: http://rrbusiness.ru/journal/article/330/. [in Ukrainian].

Mazhura, I. A. (2014). Stratehichne upravlinnia personalom pidpryiemstva. [Strategic personnel management of the enterprise]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. – Formation of market relations in Ukraine, № 4, pp. 203-206. [in Ukrainian].

Kytsak, T. H. (2008). Formuvannia korporatyvnoi kultury v protsesi rozvytku sotsialno-trudovykh vidnosyn na pidpryiemstvi [Formation of corporate culture in the process of development of social and labor relations at the enterprise]: Candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].

Koul, M. (1997). Kulturno-istoricheskaya psihologiia – nauka buduschego [Cultural-historical psychology is the science of the future]. Moskva : Izdatelstvo «Institut psihologii RAN». [in Russian].

Bell, D. (2001). Griaduschee postindustrialnoe obschestvo [The coming post-industrial society]. Moskva : Izdatelskiy dom: Basic Books. [in Russian].

Druker, P. F. (2004). Zadachi menedzhmenta v XXI veke [Management challenges in the XXI century]. M.: Izdatelskiy dom «Vilyams». 272 p. [in Russian].

Okcinoyd K. E. (2013). Tipologiia organizatsionnyih kultur Gerta Hofsteda [A typology of organizational cultures by Gert Hofstede]. Korporativnyi menedzhment. – Corporate management, № 2. Retrieved from: http://www.cfin.ru/management/people/culture/Hofstede.shtml [in Russian].

Toffler, E. (2004). Tretia volna [Third wave]. Moskva : OOO «Izdatelstvo AST». [in Russian].

Kameron, K. & Kuinn, R. (2001). Diagnostika i izmenenie organizatsionnoy kulturyi [Diagnostics and change of organizational culture]. Sankt-Peterburg: Piter. [in Russian].

Kharchyshyna, O. V. (2011). Formuvannia orhanizatsiinoi kultury v systemi menedzhmentu pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti [Formation of organizational culture in the management system of food industry enterprises]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU. [in Ukrainian].

Handapas, R. (2007). Korporatyvnaia kultura. Ohnem y mechom [Corporate culture. With fire and sword]. Menedzher y menedzhment. – Manager and management, № 9, pp. 4-8. [in Russian].

Kachan, Y. & Zubenko, V. (2008). Metodyky dyahnostyky orhanyzatsyonnoi kulturyi predpryiatyia [Methods for diagnosing the organizational culture of an enterprise]. Nauchnyie trudyi DonNTU: Seryia: ekonomycheskaia. – Scientific works of DonNTU: Series: economic, № 33, pp. 187-191. [in Russian].

Bazyilev, I. (2007). Analiz vliianiia sostavliaiuschikh organizatsionnoi kultury malogo predpriiatiia na effektivnost ego raboty [Analysis of the influence of the components of the organizational culture of a small enterprise on the efficiency of its work]. Upravlenie personalom. – Personnel Management, № 10, pp. 76-80. [in Russian].

Fisenko, E. S. & Malyk, I. P. (2016). Korporatyvna kultura yak faktor pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Corporate culture as a factor in increasing the competitiveness of the enterprise]. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia. – Current problems of economics and management, № 10. Retrieved from: http://www. ape.fmm.kpi.ua/article/download/66920/pdf_27 [in Ukrainian].

Ovcharenko, M. I. & Cherviakova, S. V. (2013). Metodychne zabezpechennia otsinky stanu korporatyvnoi kultury pidpryiemstva [Methodical support for assessing the state of corporate culture of the enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsii. – Marketing and innovation management, № 2, pp. 130-139. [in Ukrainian].

Lopukhova, K. O. (2010). Vplyv korporatyvnoi kultury na sotsialni protsesy pidpryiemstva [The influence of corporate culture on the social processes of the enterprise]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. – Journal of economy and transport industry, № 31, pp. 216-219. [in Ukrainian].

Balabaniuk, Zh. M. (2011). Analiz pokaznykiv rukhu personalu orhanizatsii [Analysis of staff turnover indicators of the organization]. Efektyvna ekonomika. – Efficient economy, № 8. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=650 [in Ukrainian].

Kotsalap, S. O. (2012). Formuvannia alhorytmu diahnostyky upravlinskoi kultury [Formation of algorithm of diagnostics of administrative culture]. Energosberezhenie. Energetika. Energoaudit. – Energy saving. Energy. Energy audit,№ 4, pp. 70-73. [in Ukrainian].

Petrova, I. L. (2014). Zminy korporatyvnoi kultury yak imperatyv orhanizatsiinoho rozvytku. [Changes in corporate culture as an imperative of organizational development].Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Ekonomika. – Bulletin of the Precarpathian University. Series: Economics, № 10, pp. 76-79. [in Ukrainian].

Alpeeva, T. M. (1994). Sotsialnyi mif kak kulturno-istoricheskii fenomen [Social myth as a cultural and historical phenomenon]. Minsk : Reklameksport. [in Russian].

Voronkova, A. E. et al. (2006). Korporatsiia: upravlinnia ta kultura [Corporation: management and culture]. Drohobych : Vymir. [in Ukrainian].

Hrishnova, O. A. & Naumenko, A. V. (2010). Korporatyvna kultura yak resurs zabezpechennia stratehichnoi stiikosti pidpryiemstva [Corporate culture as a resource for ensuring the strategic stability of the enterprise]. Ekonomika i upravlinnia. – Economics and management, № 1, pp. 33-35. Retrieved from: http://rrbusiness.ru/journal/article/330/. [in Ukrainian].

Mazhura, I. A. (2014). Stratehichne upravlinnia personalom pidpryiemstva. [Strategic personnel management of the enterprise]. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini. – Formation of market relations in Ukraine, № 4, pp. 203-206. [in Ukrainian].

Kytsak, T. H. (2008). Formuvannia korporatyvnoi kultury v protsesi rozvytku sotsialno-trudovykh vidnosyn na pidpryiemstvi [Formation of corporate culture in the process of development of social and labor relations at the enterprise]: Candidate’s thesis. Kyiv. [in Ukrainian].

Koul, M. (1997). Kulturno-istoricheskaya psihologiia – nauka buduschego [Cultural-historical psychology is the science of the future]. Moskva : Izdatelstvo «Institut psihologii RAN». [in Russian].

Bell, D. (2001). Griaduschee postindustrialnoe obschestvo [The coming post-industrial society]. Moskva : Izdatelskiy dom: Basic Books. [in Russian].

Druker, P. F. (2004). Zadachi menedzhmenta v XXI veke [Management challenges in the XXI century]. M.: Izdatelskiy dom «Vilyams». 272 p. [in Russian].

Okcinoyd K. E. (2013). Tipologiia organizatsionnyih kultur Gerta Hofsteda [A typology of organizational cultures by Gert Hofstede]. Korporativnyi menedzhment. – Corporate management, № 2. Retrieved from: http://www.cfin.ru/management/people/culture/Hofstede.shtml [in Russian].

Toffler, E. (2004). Tretia volna [Third wave]. Moskva : OOO «Izdatelstvo AST». [in Russian].

Kameron, K. & Kuinn, R. (2001). Diagnostika i izmenenie organizatsionnoy kulturyi [Diagnostics and change of organizational culture]. Sankt-Peterburg: Piter. [in Russian].

Kharchyshyna, O. V. (2011). Formuvannia orhanizatsiinoi kultury v systemi menedzhmentu pidpryiemstv kharchovoi promyslovosti [Formation of organizational culture in the management system of food industry enterprises]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU. [in Ukrainian].

Handapas, R. (2007). Korporatyvnaia kultura. Ohnem y mechom [Corporate culture. With fire and sword]. Menedzher y menedzhment. – Manager and management, № 9, pp. 4-8. [in Russian].

Kachan, Y. & Zubenko, V. (2008). Metodyky dyahnostyky orhanyzatsyonnoi kulturyi predpryiatyia [Methods for diagnosing the organizational culture of an enterprise]. Nauchnyie trudyi DonNTU: Seryia: ekonomycheskaia. – Scientific works of DonNTU: Series: economic, № 33, pp. 187-191. [in Russian].

Bazyilev, I. (2007). Analiz vliianiia sostavliaiuschikh organizatsionnoi kultury malogo predpriiatiia na effektivnost ego raboty [Analysis of the influence of the components of the organizational culture of a small enterprise on the efficiency of its work]. Upravlenie personalom. – Personnel Management, № 10, pp. 76-80. [in Russian].

Fisenko, E. S. & Malyk, I. P. (2016). Korporatyvna kultura yak faktor pidvyshchennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [Corporate culture as a factor in increasing the competitiveness of the enterprise]. Aktualni problemy ekonomiky ta upravlinnia. – Current problems of economics and management, № 10. Retrieved from: http://www. ape.fmm.kpi.ua/article/download/66920/pdf_27 [in Ukrainian].

Ovcharenko, M. I. & Cherviakova, S. V. (2013). Metodychne zabezpechennia otsinky stanu korporatyvnoi kultury pidpryiemstva [Methodical support for assessing the state of corporate culture of the enterprise]. Marketynh i menedzhment innovatsii. – Marketing and innovation management, № 2, pp. 130-139. [in Ukrainian].

Lopukhova, K. O. (2010). Vplyv korporatyvnoi kultury na sotsialni protsesy pidpryiemstva [The influence of corporate culture on the social processes of the enterprise]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. – Journal of economy and transport industry, № 31, pp. 216-219. [in Ukrainian].

Balabaniuk, Zh. M. (2011). Analiz pokaznykiv rukhu personalu orhanizatsii [Analysis of staff turnover indicators of the organization]. Efektyvna ekonomika. – Efficient economy, № 8. Retrieved from: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=650 [in Ukrainian].

Kotsalap, S. O. (2012). Formuvannia alhorytmu diahnostyky upravlinskoi kultury [Formation of algorithm of diagnostics of administrative culture]. Energosberezhenie. Energetika. Energoaudit. – Energy saving. Energy. Energy audit, № 4, pp. 70-73. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-11-04

Номер

Розділ

Статті